Mam pytanie do kolegów z działu truck. Jaką szerokość ramy zastosować żeby koła 130mm na mostach axiala nie obcierały?
Pytam bo kółka jeszcze nie dotarły i nie mam jak prób zrobić, a chciałbym coś przy ramie podłubać. :W
Rama truck
- michalp1978
- Teoretyk
- Posty: 581
- Rejestracja: 2015-03-18, 21:29
- Imię: michał
- Lokalizacja: katowice
- michalp1978
- Teoretyk
- Posty: 581
- Rejestracja: 2015-03-18, 21:29
- Imię: michał
- Lokalizacja: katowice
- michalp1978
- Teoretyk
- Posty: 581
- Rejestracja: 2015-03-18, 21:29
- Imię: michał
- Lokalizacja: katowice
Re: Rama truck
Szerokość po zewnętrznej opon to 250 mm, szerokość opony 40 mm. Czyli rama jak w oryginale 87 mm odpada.
- czayo
- Dinożarł / AT!
- Posty: 3734
- Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował : 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 48 razy
Re: Rama truck
Za mało szczegółów. Co to za zawieszenie? Resory? 4 link i amortyzatory?
Najwięcej problemów sprawiają resory, i to najczęściej spotykane zawieszenie w ciężarówce, więc o nich napiszę. Wszystko zależy jak planujesz złożyć zawieszenie, gdzie będą mocowane resory, zarówno do ramy, jak i do mostów. Jeśli dasz je pod ramę, to możesz ramę zrobić na 87mm, ale jeśli mają być po zewnętrznej stronie ramy, to koła będą obcierały o resory, i musi być węziej.
Z mojego doświadczenia. Rama 70mm + resory po 10mm wychodzące na zewnątrz ramy sprawdzają się bardzo dobrze. Przy oponach 130/40 (ten wymiar to pewnie jodełka z Ali) napewno nie będzie problemu. Przy większych i szerszych oponach, pewnie i tak gdzieś będzie obcierało w terenie, zwłaszcza przy szerokich oponach.
Jeśli dasz resory pod ramę, możesz zrobić ramę 90mm.
Ja na Twoim miejscu bym się nie śpieszył z ramą. Masz mosty? Masz resory? Złóż to razem, załóż koła, sprawdź skręt, i dopiero rób ramę do tego co Ci wyjdzie. Jak za szeroko, przesuwaj resory. Punkty montażowe które są odpowiednie do montażu resorów w mostach axiala są dość szeroko rozstawione, i jeśli bezpośrednio tam zamontujesz resory, koła mogą o nie obcierać, a dodatkowo rama będzie musiała być szersza niż 70mm żeby je zamocować. Więc nie śpiesz się z ramą, najpierw wszystko przymierz, a potem składaj, bo tak jest prościej niż przerabiać to kilka razy po złożeniu.
Przykład zawieszenia o którym mówiłem
man-f2000-8x8-by-czayo-t12028-45.html#p282779
I jeszcze jedna uwaga co do obcierania. Przy miękkich oponach, w terenie obcieranie kół o ramę może się zdarzyć mimo najlepiej zrobionego zawieszenia, bo koła pod obciążeniem skręcają mocniej niż na sucho, oraz dodatkowo odkształcają się opony. Więc planując zawieszenie, daj więcej luzu, żeby ten efekt zminimalizować, zwłaszcza przy resorach ze stali, które mogą mieć ostre krawędzie, i w skrajnym przypadku mogą uszkodzić oponę.
Najwięcej problemów sprawiają resory, i to najczęściej spotykane zawieszenie w ciężarówce, więc o nich napiszę. Wszystko zależy jak planujesz złożyć zawieszenie, gdzie będą mocowane resory, zarówno do ramy, jak i do mostów. Jeśli dasz je pod ramę, to możesz ramę zrobić na 87mm, ale jeśli mają być po zewnętrznej stronie ramy, to koła będą obcierały o resory, i musi być węziej.
Z mojego doświadczenia. Rama 70mm + resory po 10mm wychodzące na zewnątrz ramy sprawdzają się bardzo dobrze. Przy oponach 130/40 (ten wymiar to pewnie jodełka z Ali) napewno nie będzie problemu. Przy większych i szerszych oponach, pewnie i tak gdzieś będzie obcierało w terenie, zwłaszcza przy szerokich oponach.
Jeśli dasz resory pod ramę, możesz zrobić ramę 90mm.
Ja na Twoim miejscu bym się nie śpieszył z ramą. Masz mosty? Masz resory? Złóż to razem, załóż koła, sprawdź skręt, i dopiero rób ramę do tego co Ci wyjdzie. Jak za szeroko, przesuwaj resory. Punkty montażowe które są odpowiednie do montażu resorów w mostach axiala są dość szeroko rozstawione, i jeśli bezpośrednio tam zamontujesz resory, koła mogą o nie obcierać, a dodatkowo rama będzie musiała być szersza niż 70mm żeby je zamocować. Więc nie śpiesz się z ramą, najpierw wszystko przymierz, a potem składaj, bo tak jest prościej niż przerabiać to kilka razy po złożeniu.
Przykład zawieszenia o którym mówiłem
man-f2000-8x8-by-czayo-t12028-45.html#p282779
I jeszcze jedna uwaga co do obcierania. Przy miękkich oponach, w terenie obcieranie kół o ramę może się zdarzyć mimo najlepiej zrobionego zawieszenia, bo koła pod obciążeniem skręcają mocniej niż na sucho, oraz dodatkowo odkształcają się opony. Więc planując zawieszenie, daj więcej luzu, żeby ten efekt zminimalizować, zwłaszcza przy resorach ze stali, które mogą mieć ostre krawędzie, i w skrajnym przypadku mogą uszkodzić oponę.