Mitsubishi Pajero Dakar

Tematy odnośnie budowy modeli pojazdów klasy Super Scaled...
Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

Mitsubishi Pajero Dakar

#1

Post autor: Gorg »

Jeden z kolegów z forum poprosił mnie o zbudowanie na dostarczonych wahaczach, skrzyni i nadwoziu modelu do klasy SS. Jak zresztą słusznie zauważył szkoda by było aby tak fajna buda się zmarnowała. Nadwozie nie wiem z jakiej zabawki pochodzi ale jest w skali 1:10 i do tego ma otwierane drzwi i bagażnik. Wahacze z jakiegoś buggy ale już nieźle wypasione bo z oryginału zostały tylko zębatki. Reszta to tuningowe części w aluminium prosto od naszych ulubionych partnerów biznesowywch z Chin.
Obrazek
Specyfikacja:
1. Rama – hand made z profili alu.
2. Amortyzatory – buggy ale o skoku bliższym modelowi typu asfaltowego.
3. Zawieszenie - wahacze z jakiegoś popularnego buggy w sklai 1: 10. Całość tuningowa z aluminium.
4. Przekładnia – Axial.
5. Silnik – ???.
6. Regulator – ???.
7. Wały – wały sztywne z kadranami z łodzi.
8. Serwo skrętu - ???.
9. Opony – 96 mm.
10. Felg - ???.

Co do samego silnika/regulatora i serwa to się jeszcze zobaczy. Do przymiarek i doboru prędkości wstawię na razie własne części.

Projekt rozpocząłem od doboru wielkości opon bo to determinowało dalszą budowę.
Przymierzyliśmy rozmiary w kolejności: 90mm, 96mm, 100mm, 106mm większych już nie było sensu
Ostatecznie wybraliśmy rozmiar 96mm. Pierwszy powód to pod regulamin klasy a drugi że najlepiej wyglądają. 100mm też by się zmieściły z lekkim podcinaniem nadkoli ale już nie byłyby do klasy SS a scaled a tam lepsze byłyby 105 lecz takie już wyglądają za duże do tego typu modelu.
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Następnie na nowo poskładałem wahacze oraz przymierzyłem do nadwozia.
Z przodu dorobiłem poprzeczkę aby bardziej rozsunąć mocowanie amortyzatora i wykorzystać lepiej jego skok. Dodatkowo zrobiłem takie mocowanie aby móc przenieść amortyzatory do tyłu wahacza. Jak wiadomo w modelach szybkich amortyzatory są z przodu zaś układ skrętny z tyłu. Ponieważ nie działałoby to dobrze przy modelu jaki buduję bo ramię skrętu haczyłoby o wal napędowy więc przeniosłem amortyzatory i obróciłem ramiona skrętu.
Obrazek
Następnie dorobiłem mocowanie na serwo
Obrazek
Ostatecznie nadwozie bedzie zamontowane względem kół na takiej wysokości
Obrazek

Same amortyzatory nie mają za dużego skoku ale do SS wystarczający. Do tego w przypadku zawieszenia zależnego typu mosty napędowe jak jedno koło idzie w górę to drugie ciągnie w dół i wtedy mosty nie muszą być jakoś specjalnie odsunięte od nadwozia aby zrobić miejsce na skok zawieszenia. Tu skok realizowany jest tylko w górę więc jeśli byłby jeszcze większy to trzeba by było mocno podnieść nadwozie i nie wyglądałoby to dobrze. Z ego też powodu nie zdecydowałem się na opuszczanie jak najniżej wahaczy względem środka mostu. Można by zapodać dropa ale ani on nie pasuje do dakarówki i jest niedopuszczony w SS.
Obrazek
Dodatkowy problem to obecnie koła wystają minimalnie poza obrys nadwozia, ale myślę że sprawę rozwiążą felgi z wciągającym off-set typu SDI. W przypadku wahaczy swobodnie można takie felgi zakładać bo miejsca jest dużo.

NAPĘD

Ponieważ pod maską zrobiło się ciasno ze względu na wahacze to postanowiłem skrzynię Axiala z silnikiem umieścić za przednimi siedzeniami a z przodu nad serwem zmieści się pakiet około 5000 mAh. Jak już zabuduję skrzynię to następnie zrobię nad nią z hipsu atrapę zbiornika paliwa. Postanowiłem wyrzucić tylne siedzenia i zrobić klatkę wewnętrzną schodząca w dół za przednimi siedzeniami - jak w dakarówce. Więc zbiornik paliwa z tyłu nie będzie niczym dziwnym.
ObrazekObrazek

Jako rozdzielacza użyję skrzyni z modelu szybkiego spalinowego Turnigy - jest ona niewielka i idealnie wkomponuje się pomiedzy przenimi siedzeniami.
Obrazek

Teraz pozostaje wymyślić ramę łączącą przedni i tylni wahacz ale to jeszcze do przemyślenia. Mam czas - zwłaszcza że jednocześnie pracuję nad projektem Jeepa.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6929
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#2

Post autor: jaruso »

Gorg, szalejesz :>>
Co do opon, to wg mnie 96 mm są wciąż za duże, tzn wizualnie nie pasują do nadwozia.
Te 90 z fotek są dość nieszczęśliwe, bo "niskoprofilowe", gdyby były to nieco węższe 1.55 , to wyglądały by ok.
Buda fajna, jak widać pomieścić można tam całkiem dużo.
Rozdzielacz będzie widoczny w kabinie, czy da się go jakoś upchnąć? Może przekładnia traxxasa 1/16 jako rozdzielacz?
Brakiem pracy amortyzatorów się nie przejmuj, zobaczysz, co wyjdzie przy pierwszym mierzeniu RTI, może się jeszcze okazać, że trzeba będzie ograniczać skok amortyzatorów...

Ps. Na oponach 96 mm to ja w scaledach startowałem w tym roku , bo mi lepiej do cytryny pasowały. :hehe

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#3

Post autor: Gorg »

skrzyneczka jest malutka i własnie idealnie się zmieści i nie będzie wystawać, traxxas jest bardziej rozłożysty - pewnie dlatego że ma o jedną zębatkę więcej. Ta przekładania ma przełożenie 2:1

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

#4

Post autor: welna79 »

Roooobert :OO ale Cię wzięło na super model

Dakarowy Pajerak to świetnie wyglądająca maszynka
W Twoim wykonaniu nie tylko będzie wygląd ale i jazzzda :VV

Powodzenia w budowie
"Dajesz nie przestajesz" jak to mawiał jeden zielony jegomość z naszego forum ;)

Siadam w pierwszym rzędzie i obserwuję

Pozdrawiam
welna79
:W

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6929
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#5

Post autor: jaruso »

Gorg pisze:skrzyneczka jest malutka i własnie idealnie się zmieści i nie będzie wystawać, traxxas jest bardziej rozłożysty - pewnie dlatego że ma o jedną zębatkę więcej. Ta przekładania ma przełożenie 2:1
Jak tak, to spoko. Na fotce przekładnia wygląda na większą. "Rozłożystość" małego traxxasa można przekuć w zaletę jeśli się go odpowiednio umieści pod podłogą, wtedy jedynie mocowanie fikuśne trzeba zrobić...

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#6

Post autor: Gorg »

Faktycznie - powinienem był dopisać że ten model szybki spalinowy z którego pochodzi skrzynia jest w skali 1:16 :) dlatego malutka ale o dużych zębach - moduł 32P więc powinna być wytrzymała tylko założę jej jakaś obudowę przeciwpyłową

Awatar użytkownika
Radzik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 5327
Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
Imię: Radek
Lokalizacja: Będzin
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#7

Post autor: Radzik »

Tylko jak od szybkiego modelu to jak z przełożeniem? ? Nie będzie za szybko ??

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#8

Post autor: Gorg »

będę dobierał zębatkami i silnikami. Ze względu na szybsze mosty od razu dałem najpierw przekładnie axial a rozdzielacz jeszcze 2:1 więc myślę że uda się dobrać prędkość

Awatar użytkownika
Radzik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 5327
Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
Imię: Radek
Lokalizacja: Będzin
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#9

Post autor: Radzik »

:OK

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#10

Post autor: Sławek »

Ta buda ma jakieś wnętrze ? :)

Pozdr
Ostatnio zmieniony 2015-10-01, 06:32 przez Sławek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

#11

Post autor: welna79 »

Sławek pisze:Ta buda ma jakieś wnętrze ? :)

Pozdr
Sławek masz na pierwszej fotce coś jakby wnętrze
Ostatnio zmieniony 2015-10-01, 06:32 przez welna79, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#12

Post autor: Gorg »

Pany , wnętrze nieźle oddane do tego otwierane drzwi i bagażnik w górę. Pełny wypas. Musiałem tylko tylne siedenia wyrzucić ale dakarówki tak mają. Do tego uda się nie wejść ze skrzynią rozdzielczą do wnętrza więc myślę że będzie fajnie. Muszę tylko coś zrobić z tymi wystającymi po 3 mm kołami poza nadkola bo szkoda by go było w scaledach

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6929
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#13

Post autor: jaruso »

Gorg pisze: Muszę tylko coś zrobić z tymi wystającymi po 3 mm kołami poza nadkola bo szkoda by go było w scaledach
Eee tam szkoda! Szkoda to jest jak teściowa do studni wpadnie.
Zobacz jakie modele w scaledach startowały w tym sezonie ;)
Nie patrz na tą klasę przez pryzmat i wymogi sezonu 2014, dużo się zmieniło.

Awatar użytkownika
Gorg
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 2099
Rejestracja: 2008-09-24, 17:28
Imię: Robert
Lokalizacja: Rogoźnik
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy

#14

Post autor: Gorg »

Prace posuwają się do przodu. Zrobiłę ramę z kątowników alu. Dokręcona do mostów śrubami ale reszta za pomocą nitów. Spradziłem takie połączenia już Hummerze i są jak najbardziej OK. Specialnie kupiłem bardziej "skalowe" nity ;) Rama sztywna i dobrze trzyma mosty
Rozdzielacz zamontowany i wały poprowadzone. Teraz główny napęd i będzie można rozpocząć testy terenowe podwozia
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Awatar użytkownika
welna79
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 4099
Rejestracja: 2012-02-23, 00:10
Imię: Stasiu, Staszek
Lokalizacja: Gród Kraka
Podziękował : 23 razy
Otrzymał podziękowań: 32 razy

#15

Post autor: welna79 »

:yay

idziesz, idziesz

tak 3maj
:VV

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Super Scaled ...”