Ził 157 4×4 (Injora składak) by przemo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
przemo_m
Garażowy Przodownik
Garażowy Przodownik
Posty: 508
Rejestracja: 2020-05-12, 18:19
Imię: Przemo
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#61

Post autor: przemo_m »

khuuhkrr pisze:
2021-01-14, 11:56
Świetny projekt. Normalnie nie mogę oczu nacieszyć 😯
Dzięki bardzo :)


Przyszedł mi wczoraj V8 z chłodzeniem do szczotki i dzisiaj miałem dokonać swap'a, ale w fabryce jakiś Tong Po zapomniał spakować do worka jednej części, elementu do którego są przykręcane wentylatory i cała reszta ... odpalony DSM i będzie drukowanko brakującej części.
20210119_133232.jpg
Finał ... w zasadzie finał na aliexpressie taki, że dzisiaj założyłem spór i już zwrot przyznany za całość zamówienia (jakieś 70 PLN) ... szok, szok, niedowierzanie :P ... w sumie czeka mnie ze 2 dni męki w DSM i drukowania bo element dość jest kapryśny pod kątem kształtu więc ja nie jestem w stanie narysować go za pierwszym strzałem mając tylko jakiś rysunek poglądowy z jednej strony. Zabawa na zasadzie coś narysuje, druk, przymiarka, poprawki, druk, przymiarka, poprawki ... itd ... więc na finał swap'a będzie trzeba poczekać :)



Igrzyska 3D czas zacząć :P

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#62

Post autor: jaruso »

Już zaczynałem się martwić Przemo co tu taka cisza w temacie :D
Przyzwyczaiłeś nas do niezłego tempa.
Co do chłodzenia silnika, to raczej jest zbędne w tych naszych trialowkach, chyba, że ził ma w planach jakieś drifty? :binokl

Jaki tam silnik wstawiasz i jakie masz całkowite przełożenie?

Awatar użytkownika
khuuhkrr
Teoretyk
Posty: 53
Rejestracja: 2021-01-05, 03:55
Imię: Michał

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#63

Post autor: khuuhkrr »

Chłodzenie może i zbędne, ale jeśli patrzeć na nasze pojazdy tylko z praktycznej strony, to po co zakładać karoserię? Domyślam się, że z tym V8 to tak tylko przez względy estetyczne 😉

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2736
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#64

Post autor: ges »

khuuhkrr pisze:
2021-01-19, 16:28
ale jeśli patrzeć na nasze pojazdy tylko z praktycznej strony, to po co zakładać karoserię?
Że jak? :zotornik

Awatar użytkownika
khuuhkrr
Teoretyk
Posty: 53
Rejestracja: 2021-01-05, 03:55
Imię: Michał

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#65

Post autor: khuuhkrr »

ges pisze:
2021-01-19, 16:30
khuuhkrr pisze:
2021-01-19, 16:28
ale jeśli patrzeć na nasze pojazdy tylko z praktycznej strony, to po co zakładać karoserię?
Że jak? :zotornik
Tak :zapo

Dobra, nie będę się przekomarzał. Chodzi mi o to, że nie wszystko musi być funkcjonalne. Wystarczy, że wygląda. Karoseria to akurat zły przykład, bo pełni funkcję nie tylko estetyczną - nieco chroni też bebechy.
Ostatnio zmieniony 2021-01-19, 16:35 przez khuuhkrr, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
ges
Naczelny grafik
Naczelny grafik
Posty: 2736
Rejestracja: 2014-04-26, 18:50
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Trzebnica
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#66

Post autor: ges »

Aha. Tak właśnie myślałem.
Różne są pomysły na nabijanie postów.

Awatar użytkownika
przemo_m
Garażowy Przodownik
Garażowy Przodownik
Posty: 508
Rejestracja: 2020-05-12, 18:19
Imię: Przemo
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#67

Post autor: przemo_m »

jaruso pisze:
2021-01-19, 14:56
Już zaczynałem się martwić Przemo co tu taka cisza w temacie :D
Przyzwyczaiłeś nas do niezłego tempa.
Co do chłodzenia silnika, to raczej jest zbędne w tych naszych trialowkach, chyba, że ził ma w planach jakieś drifty? :binokl

Jaki tam silnik wstawiasz i jakie masz całkowite przełożenie?
Na razie nie planuje ciszy w temacie choć za wiele do zrobienia nie zostało. Gdzieś między czasie czasie wleciał napis na dachu "pomoc drogowa" i łopata wleciała na pakę więc nie za wiele. Drifty nie planuje no chyba że po zamarzniętej tafli wody :) no ale jak będzie zamarznięte to po co chłodzenie i tak będzie zimno ... z tym chłodzeniem jak pisałem wcześniej stary nawyk z lotniczego modelarstwa, wentylatory zrobię na włączniku. Sama makieta V8 wygląda super według mnie więc co mi tam tym bardziej że mam ją za darmo można rzec tylko muszę poświęcić trochę czasu nad brakującym elementem ... już idzie drugi druk sprawdzający więc coś już do przodu. Na razie wydruk tego elementu zajmuje mi godzinkę więc jest expressowo :)

Co do przełożenia to przyznam, że nawet jeszcze się nie zagłębiałem w temacie ale będzie trzeba ... jakiś link albo po krótko wytłumaczenie można prosić ? :) będę wdzięczny :)

na aliexpress jest opis taki
Przełożenie skrzyni biegów: 1:8
Przełożenie skrzyni biegów: 1:1.2
Przekładnia silnika: 0.7M 15T

Silnik zamontowany surpass 540, 20T 5 slot.
khuuhkrr pisze:
2021-01-19, 16:28
Chłodzenie może i zbędne, ale jeśli patrzeć na nasze pojazdy tylko z praktycznej strony, to po co zakładać karoserię? Domyślam się, że z tym V8 to tak tylko przez względy estetyczne 😉
Przyznam, że dziwna wypowiedź, nie miej mi za złe ... w sumie z drugiej strony chcesz jeździć bez karoserii to nie mój interes i moja sprawa ... szanuje to ;) ale w modelarstwie kołowym odkryłem, że właśnie dopieszczanie karoserii dla mnie to świetna zabawa i fajnie się przy tym bawię. jazda to też oczywiście świetna zabawa. Nie muszę się trzymać utartych schematów i buduję tak, żeby mi się podobało, a model chce żeby wyglądał jak coś co przypomina prawdziwy samochód a nie jakiś "tępy ulepek".
Dla mnie samo podwozie to naprawdę za mało. Podczas jazdy nie ma tego dreszczu emocji że zaraz zaliczę rolkę i urwie coś w karoserii, a to w off road'zie w skali 1:1 robi raczej takie same emocję co w 1:10, jeździsz wolniej, ostrożniej i zaryzykuje stwierdzenie "makietowo" ... w lotniczym modelarstwie latanie makietą żeby wyglądało jak prawdziwy samolot to olbrzymia umiejętność, które trzeba się uczyć.
Takie Twoje podejście do tematu to tak na "leniucha" ... mi takie podejście do tematu nie pasuje ale to Twój model Twoja sprawa i raczej jesteś na spalonej pozycji jak chcesz robić rewolucję o dopieszczanie modeli ... to jest kwintesencja budowy modelu :)

Awatar użytkownika
khuuhkrr
Teoretyk
Posty: 53
Rejestracja: 2021-01-05, 03:55
Imię: Michał

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#68

Post autor: khuuhkrr »

Nie, nie. Nie mam zamiaru jeździć bez karoserii, chyba nie jestem aż takim odstrzeleńcem 🤣 Użyłem słówka "jeśli", po którym zacząłem czysto teoretyzować "czego nie trzebaby było montować gdyby skupić się tylko na tym co konieczne/niezbędne do działania pojazdu" 😅

Gdybym częściej wychodził do ludzi, pewnie byłbym bardziej czytelny. Postaram się nad tym popracować, bo to już drugi raz, a na forum popełniłem ledwo paręnaście postów 🤔

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#69

Post autor: jaruso »

khuuhkrr pisze:
2021-01-19, 16:28
Chłodzenie może i zbędne, ale jeśli patrzeć na nasze pojazdy tylko z praktycznej strony, to po co zakładać karoserię? Domyślam się, że z tym V8 to tak tylko przez względy estetyczne 😉
Michał, to nie tak. Atrapa silnika jak najbardziej na plus, też taką posiadam. Chodzi mi o same wentylatory, które w tej atrapie nie są konieczne do szczęścia, a przy okazji stwarzają problemy przy założeniu. Przemo wspominał, że w związku z doświadczeniem z przegrzewaniem się silników w "latawcach" je zakłada, stąd moja podpowiedź, że prawie na pewno ich nie będzie potrzebować, o ile silnik to nie "blaszak" kręcący 20tys+ obr na minutę, a przełożenie modelu jest odpowiednie. W naszych modelach silniki mają dość lekkie życie* w porównaniu do szybkich modeli jeśli chodzi o temperatury. Woda, błoto, to już inna para kaloszy. :>>

*nie dotyczy diabelskich pomiotów, podobno się grzeją :wiecie_kto

PS. Taki wentylator w skrajnych przypadkach może wyrządzić więcej szkód niż pożytku, może się zablokować i przeciążyć układ esc/bec, doprowadzić do zwarcia. Miałem taki przypadek. Nie odradzam, ale zwróć Przemo na to uwagę, jak już będziesz upalal model.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#70

Post autor: jaruso »

przemo_m pisze:
2021-01-19, 17:12


na aliexpress jest opis taki
Przełożenie skrzyni biegów: 1:8
Przełożenie skrzyni biegów: 1:1.2
Przekładnia silnika: 0.7M 15T

Silnik zamontowany surpass 540, 20T 5 slot.
Nie wiem czy słusznie, ale zakladam, że to drugie przełożenie, to reduktor?
Do szczęścia brakuje jeszcze przełożenia mostów., ale już widać, że powinno być ok
Silnik też ok, grzanek na nim nie zrobisz.
Zaraz Ci podlinkuję co trzeba...

Awatar użytkownika
przemo_m
Garażowy Przodownik
Garażowy Przodownik
Posty: 508
Rejestracja: 2020-05-12, 18:19
Imię: Przemo
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#71

Post autor: przemo_m »

Super dzięki teraz już coś wiem. No to wentylatory po prostu wywalę ... tak chyba będzie najprościej ... najwyższy czas porzucić manię chłodzenia ... ale ta nakładka na silnik wygląda bardzo fajnie i pod maską Ziła bardziej wypełni tą pustą przestrzeń jak przy obecnej nakładce :) ... teraz idzie chyba wersja już ostateczna brakującej części. Jak siądzie to zmiana filamentu na ht pla i druk właściwy no i w końcu robię swap'a w Zile z 6 cylindrowego silnika na V8 :OO
To Krzyśku czekam na linki, dziękówa po sto kroć :) :piwko :piwko :piwko

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#72

Post autor: jaruso »

To na początek kilka założeń:
- podane przełożenie przekładni 1:8,to przełożenie całkowite uwzględniające zębatkę ataku na silniku.
- przełożenie rozdzielacza 1:1,2
- przełożenie mostów 1:2,92 (zakładam, że w środku siedzą koła zębate 13T i 18T jak w scx10 v1 - nie znalazłem potwierdzenia na stronie injory)
- silnik surpass 540 20t 5 slot ma 11 100 obr/min bez obciążenia przy napięciu 7,4V (takie info znalazłem), co daje 1500 obr z 1V napięcia, czyli ma 1500kV.

W celu obliczenia całkowitego przełożenia modelu trzeba pomnożyć przełożenia poszczególnych elementów: przekładni, rozdzielacza i mostów:
1/8*1/1,2*1/2,92 = 1/28,03
Przełożenie 1:28,03 oznacza, że na 1 obrót kół przypada 28,03 obrotów silnika.
Obroty silnika w połączeniu z informacją o przełożeniu całkowitym i średnicą opon pozwalają oszacować prędkość maksymalną modelu.
Znając kV silnika można też wyliczyć różnice prędkości przy różnych napięciach zasilania (np 2S vs 3S).
Po co nam ta wiedza? Pozwala jeszcze przed budową/zakupem części dopasować przełożenia/silnik/opony tak, żeby model spełniał oczekiwania, nie był za wolny ani za szybki.
Im większa redukcja i model wolniejszy, tym dłużej pojeździmy na pakiecie, silnik będzie sobie lepiej radził w niskich obrotach, jazda będzie precyzyjna.
Z drugiej strony czasem potrzeba też prędkości do podjazdów, więc nie ma co robić żółwia rozpędzającego się do maks. 3km/h.
Jak dla mnie jest dobrze, gdy model "rekreacyjny" (bez zmiennych przełożeń) może ciut szybciej pojechać niż 5-6 km/h (powiedzmy energiczne tempo spacerowe dla człowieka idącego za modelem :zotornik ). Wszystko zależy od preferencji, czy przeznaczenia modelu.
W każdym razie, gdy wychodzi nam 40km/h, to coś poszło nie tak :D.
W przypadku przekładni z dwoma lub więcej przełożeniami zakres prędkości można znacznie rozszerzyć, podobnie stosując pakiet 3S w miejsce 2S (jeśli ESC i silnik na to pozwalają)


Poniżej obliczenia na podstawie arkusza dostępnego na forum (http://rc-trial.pl/viewtopic.php?f=18&t=12183#p283518):
przemo-przełożenia.jpg
Dla przykładu zestawiłem Ci różnicę w prędkości pomiędzy różnymi średnicami opon (113mm - 100mm).
Możesz pobrać ten kalkulator z działu technicznego i przeliczać różne warianty przełożeń/napięcia pakietu/średnicy opon itd.
Obliczana prędkość jest wartością orientacyjną, nie uwzględnia masy modelu, oporów napędu i prędkości obrotowej silnika pod obciążeniem, ale daje jakiś pogląd na sytuację.
Wystarczający, żeby zorientować się czy budujemy driftowóz czy jednak trialówkę...

Awatar użytkownika
przemo_m
Garażowy Przodownik
Garażowy Przodownik
Posty: 508
Rejestracja: 2020-05-12, 18:19
Imię: Przemo
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#73

Post autor: przemo_m »

Super :) dzięki już coś więcej mam rozjaśnione :) Kalkulator pobrany ... w wolnych chwilach na pewno przestudiuje co i jak :) dzięki Krzyśku :piwko :piwko :piwko

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#74

Post autor: jaruso »

Na zdrowie! :piwko

Awatar użytkownika
przemo_m
Garażowy Przodownik
Garażowy Przodownik
Posty: 508
Rejestracja: 2020-05-12, 18:19
Imię: Przemo
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ził 157 (Injora składak) by przemo

#75

Post autor: przemo_m »

jaruso pisze:
2021-01-19, 21:19
Na zdrowie! :piwko
Najlepszego :OK :piwko


co do swap'a ... przyznam, że zakładałem że zejdzie mi z tym ze 2 dni a tym czasem dzisiaj mi się udało. Pozostało przykręcić serwo :) Ogólnie skończyło się na 4 wydrukach, 4 wydruk był już finalny. Z wentylatorów zrezygnowałem idąc za radami.
Coś takiego namodziłem w DSM
brakujacy element.png
no i efekt przed
20210117_124409.jpg
i już po
20210119_213211.jpg
Miał być akumulator ze wskaźnikiem naładowania baterii ale jednak rezygnuje z tego pomysłu ale nie rezygnuje z samego akumulatora. Umieszczę go na ścianie grodziowej żeby coś tam zagospodarować delikatnie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trucki 4x4...”