Praga V3S "Babcia"- reaktywacja

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#61

Post autor: jaruso »

Felgi dojechały, opony są, więc trzeba by wziąć się za modyfikację rozstawów. W sieci znalazłem takie plany i będę się na nich wzorował:

Obrazek Obrazek

Pragę wyprowadziłem na spacer i zmierzyłem jej "zużycie paliwa", na 3S, silniku Turnigy outrunner 700KV i reglu X-Car 60 natężenie szczytowe wyszło 15.5A. Co prawda teren był średnio wymagający.

Obrazek

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#62

Post autor: jaruso »

Był dzień urlopu zaległego więc zabrałem się za przegląd Babci...
Znalazłem mniej więcej punkty mocowania dla resorów przednich, tak aby most pokrywał się ze środkiem błotników, teraz mogę zgodnie z regulaminem dostosować rozstaw osi.
Jak dobrze zrozumiałem odstęp pomiędzy 1 osią a miejscem stanowiącym środek odległości pomiędzy 2 i 3 osią musi być w 100% zgodny ze skalą?
Czyli z rysunku z poprzedniego postu (3580+1120/2)/10=414 mm - mam w tej chwili 452mm.
Trzeba było niestety przerobić po raz kolejny skręt, orczyk haczył o gruchę mostu a krótki drążek kierowniczy o resor :|.
No i muszę dorobić nowe mocowania resorów, szukam fotki jak wyglądało to w oryginale.

Obrazek

Zabrałem się tez za "samo zło", czyli zwolnice. Do rozbiórki niezbędny był palnik, ech te małe imbusy...
W środku zębatki OK, luz na panewkach - na szczęście już od zakupu pragi czekał zestaw łożysk do mostów i zwolnic. Na razie wrzuciłem do kąpieli olejowej.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Co powiecie na resory z delrinu do Babci?
Poradzicie coś odnośnie grubości materiału na takie resory? Mocowanie do mostu wymaga wywiercenia 2 otworów na m3 w resorze, co osłabi nieco materiał...
Mam takie do 4x4 ale są niestety zbyt płaskie i za miękkie do pragi.
Jak usztywniacie w razie potrzeby takie delrinowe resory? Można wykorzystać krótkie pióra tamiyowskie? Znajdzie się chętny na wycięcie ?

Awatar użytkownika
Radzik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 5327
Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
Imię: Radek
Lokalizacja: Będzin
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#63

Post autor: Radzik »

Porządny przegląd :OK Szacun dzielni :LOL (usłyszałem dzisiaj od ucznia ) :hehe
Co do resorów to jak najbardziej derlinowe :OK
Uśmiechnij się do Czayo on dobrze reza w czarnym złocie ;)
Pozdrawiam
Radek

Awatar użytkownika
czayo
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 3734
Rejestracja: 2011-01-05, 14:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 48 razy

#64

Post autor: czayo »

Co do resorów, to moi beta testerzy jadą na pierwsze zawody, i zobaczymy jakiej grubości powinny być resory, i czy mocowanie wymyślone przezemnie wytrzymają, ale Sławek swoje modele robił na derlinowych resorach, i spisywały się dobrze.

Jeśli chodzi o mocowanie resorów do mostów, to można coś wymyśleć (zerknij np w garaż Radka lub Radzika na mój pomysł na mocowanie resorów). Obawiałem się tego samego co Ty, zwłaszcza że moje resory miały iść do Radzika. Widziałem że Sławek jeździ na wierconych resorach i wytrzymują, więc można tak też bez problemowo jeździć. Ale wiedziałem że moje czeka cięższy żywot :D Więc wykombinowałem mocowanie bez wiercenia. Za 2 tyg będzie wiadomo czy się spisało (czyt jak wygram zawody i nikt więcej ich nie ukończy to jest pełen sukces :D)

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#65

Post autor: Sławek »

Nie ma się co obawiać, derlin to niesamowicie elastyczny materiał, resor można zwinąć "w kółko" i się nie złamie, i po puszczeniu wróci do swojego pierwotnego kształtu :)
W moich truckach miałem pióra 2.5 i 3 mm w zależności od ciężaru modelu, żadne nigdy nie pękło :)

Pozdr

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#66

Post autor: jaruso »

Dzięki za odzew :W
czayo pisze:Co do resorów, to moi beta testerzy jadą na pierwsze zawody, i zobaczymy jakiej grubości powinny być resory, i czy mocowanie wymyślone przezemnie wytrzymają, ale Sławek swoje modele robił na derlinowych resorach, i spisywały się dobrze.
Marcinie, to w takim razie poczekam na rezultaty testów terenowych, rozumiem że Ty nie będziesz beta-testerem, więc czy pomysł wypali lub nie to i tak będzie sukces :>> (żarcik)
A tak poważnie, to oglądnąłem mocowania w garażu Radzika, musiałbym sprawdzić czy i o ile mogę rozsunąć rozstaw resorów na przednich mostach (fordowskie). W Słopcu planuję być, więc może będzie czas na "wymianę pomysłów" (jednostronną :LOL )
Sławek pisze:Nie ma się co obawiać, derlin to niesamowicie elastyczny materiał, resor można zwinąć "w kółko" i się nie złamie, i po puszczeniu wróci do swojego pierwotnego kształtu :)W moich truckach miałem pióra 2.5 i 3 mm w zależności od ciężaru modelu, żadne nigdy nie pękło :)
Sławku, nawet mam 1 komplet od Ciebie i o ile dobrze pamiętam to Twoje są na pewno szersze niż tamiyowskie, co przy przewierceniu na pewno poprawia wytrzymałość w tym miejscu. Przy szerokości takiej jak tamiyowskie to obawiałbym się o wytrzymałość przewierconych pod M3 resorów z delrinu, takie mam "odczucie" nie podparte praktyką.
Przymierzałem je do pragi i ta szerokość jest do ogarnięcia, zmajstrować muszę tylko inne mocowania. Te resory które mam są za cienkie i za płaskie bo przeznaczone były do GAZa, więc do kogoś będę się musiał uśmiechnąć :W

Dzięki za konkret w kwestii grubości pióra. :OK

PS. obiecuję nie uprawiać "druciarstwa"

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#67

Post autor: jaruso »

Hmm, łożyska moczyły się dobrze ponad miesiąc, więc nadeszła pora najwyższa by dokończyć remont babci :D .

Zwolnice...
Trochę brudno w środku ale stan zębatek ok. Gorzej ze śrubami, chyba tylko jedna zwolnica miała komplet 4 śrub, reszty albo brakowało albo zerwane tkwiły w otworach.
W dwóch zwolnicach będę musiał wyciągnąć jakoś te "zwłoki" i za bardzo nie mam koncepcji :q Rozwiercanie wiertłem 2 mm ? Średnio to widzę :&

Obrazek

Już po kąpielach:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Nasmarowane, wyposażone w łożyska zamiast panewek i złożone w całość.
Obrazek Obrazek

Cała operacja z 6 sztukami zajęła mi 3 godziny :|

Awatar użytkownika
Kajetan
Początkujący
Początkujący
Posty: 505
Rejestracja: 2011-06-12, 14:13
Imię: jak wyżej :)
Lokalizacja: Bukowno
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#68

Post autor: Kajetan »

a próbowałeś naciąć je od góry cienką tarczką dremelem?
Tak żeby można było je wykręcić płaskim śrubokrętem.
Co prawda może to uszkodzić same zwolnice :>

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#69

Post autor: jaruso »

Te resztki śrub, które wystawały ponad obudowę dałem radę wykręcić.
Niestety mam 3 szt takich, które nie wystają ponad obudowę, więc nie ma jak je naciąć :q
Jest klops, bo w jednej ze zwolnic mam tak z obiema śrubami po jednej stronie, czyli zwolnica trzymała się na 2 śrubach wkręconych z jeden strony :| I w tej muszę coś wymyślić...

Awatar użytkownika
PiotrS
Teoretyk
Posty: 65
Rejestracja: 2007-12-28, 21:25
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

#70

Post autor: PiotrS »

A może spróbuj wbić dobrą końcówkę bitową torks i tak wykręcić. Mi czasami pomaga ten sposób.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#71

Post autor: jaruso »

Piotrze, śruby w zwolnicach to m2 więc średnio...

Na drugi ogień poszły mosty...
W środku OK, syf się nie dostał. Jednak postanowiłem wymienić łożyska bez uszczelnień na te z uszczelka gumową (też się moczyły od miesiąca). Stare łożyska już trochę "szeleściły".

Obrazek Obrazek Obrazek

No i znowu klopsiki...
Obrazek Obrazek

Babcia już swoje lata ma i najwidoczniej nie lubi się rozbierać :LOL ..

Obrazek

Pozostało przenieść tylną kołyskę do przodu o ok 38mm aby rozstaw osi był zgodny z 1:1 i pewnie skrócić zabudowę i ramę.

Brak obudów mostów przystopuje mnie na jakieś 2 tygodnie.

Awatar użytkownika
PiotrS
Teoretyk
Posty: 65
Rejestracja: 2007-12-28, 21:25
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

#72

Post autor: PiotrS »

jaruso13 pisze:Piotrze, śruby w zwolnicach to m2 więc średnio...
Krzysztof, jeśli uda Ci się dopasować dobrej jakość nad wymiarowego bita torx i wbić go z wyczuciem to powinieneś te śruby dać radę wykręcić nawet jeśli jest to m2
Ostatnio zmieniony 2014-05-03, 23:11 przez PiotrS, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#73

Post autor: jaruso »

Spróbuję Twojej porady i jednoczesnego podgrzewania, jeśli to nie pomoże to pozostaje wiertara kolumnowa i ostatecznie rozwiercenie na m2.5 lub 3.0. :Y

Awatar użytkownika
PiotrS
Teoretyk
Posty: 65
Rejestracja: 2007-12-28, 21:25
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

#74

Post autor: PiotrS »

Wbijając bita powinieneś delikatnie zruszyć śrubę. Powodzenia :)

Awatar użytkownika
Radek
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 11534
Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
Imię: noname
Lokalizacja: WOT
Podziękował : 26 razy
Otrzymał podziękowań: 60 razy

#75

Post autor: Radek »

Lubię taki dokładny serwis modelu :OK
Powodzenia z tymi M2 niewdzięczna to jest robota :No

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trucki 6x6...”