Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
- Koza94
- Początkujący
- Posty: 317
- Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował : 4 razy
Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Cześć wszystkim!
Jako, że w tym sezonie moda na trucki, nie mogę być gorszy!
Ale jak zwykle wyłamię się nieco z szeregu
Założenia:
Zbudować ciężarówkę do transportu modeli i akcesoriów na OeSy.
Po wielokrotnych wizytach Defka na pace u Rockiego jak i również natchniony MonsterBusem Kriziego, postanowiłem stworzyć coś po swojemu. Mesio, bo taki przydomek obrał projekt, ma sobie "w miare" radzić w terenie, pozostając jednocześnie cywilną ciężarówką. W drodze powrotnej z Wałcza, podczas burzy mózgów, ustalone zostało, iż dobrą opcją będzie ciągnik siodłowy - łatwa zmiana przeznaczenia: od przeprawówki "na pusto", przez długą lawete, po mobilny grill i piaskarkę kończąć ;D
Ogólnie rzecz biorąc, projekt nie jest budowany "pod zawody". Planuje, by był moją maskotką, pokazem ciekawostek i inżynieryjnych rozwiązań.
Kabina:
Kabina została zaadoptowana z zabawki marki Lena - z moich pomiarów wynika, że idealnie zgadza się z wymiarami ClassicSpace M-cab. Jako, że moje zdolności manualne do takich celów nie porażają (patrz Defek lexan), postawiłem na gotowca. W planach jest mnóstwo świateł i innych bajerów. W tej chwili kabina jest wstępnie gotowa do montażu na ramie. Podwozie:
Rama klasyczna, z ceowników 20x10x1,5 z Castoramy. Szerokość to ok 750mm (744mm w 1:1). Całość napędza przekładania ze Scouta, połączona z rozdzielaczem T1. Układ osi 6x6. Mosty chińskie kopie AR44 kupione od Injory. Jako, że środkowy most w 1:1 jest "przejściowy" inaczej nie moze być u mnie. Tak jak w oryginale, na środkowym moście zamontowany jest rozdzielacz, dzięki któremu, napęd trzeciej osi nie "przechodzi" przez zębatki osi środkowej. Rozdzielacz jest mojego projektu i produkcji - w czasie pisania tego postu produkuje się jego poprawiona, odchudzona wersja . W tym miejscu dochodzimy, do moim zdaniem, najciekawszego elementu modelu, czyli zawieszenia Tutaj postanowiłem spróbować czegoś, czego na tym forum chyba jeszcze nie było - pneumatyki!
Arocs w wersji 6x6 produkowany jest fabrycznie tylko na resorach, natomiast wersja 6x4 moze być już fabrycznie wyposażona w poduszki tylnych osi. Aby zachować stosunkową zgodność z regulaminem, model budowany jest według wspólnych parametrów "6x6 steel" i "6x4 air". Rozstaw osi to 3600mm.
Pozostając przy pneumatyce - tradycyjnie już postanowiłem zrobić to samemu, po swojemu i po kosztach - co wróży wiele ciekawych przypadków Miechy składają się z 3 części - górnej, płaskiej o średnicy 23mm; dolnego "tłoczyska" oraz miecha właściwego wykonanego z... grubej rękawicy gumowej.
[youtube][/youtube]
Układ zasilany jest w powietrze za pomocą 6 voltowej pompki służącej do pompowania rękawa w ciśnieniomierzu. Sterowanie odbywa się za pomocą małych zaworów dostępnych na Aliexpress. Zawory będą wysterowywane przez zdalny moduł od arduino. W tej chwili trwaja testy, składanie zawieszenia ma się powoli ku końcowi i udało mi się zrobić mały test:
[youtube][/youtube]
Sam do końca nie wiem jak będzie to pracować, ale jeśli chodzi o sztywność, to jest zbliżona do sprężyny.
Układ będzie wykonany w taki sposób, aby uniemożliwić przepływ powietrza pomiędzy prawą a lewą stroną (przeciw rolkom). Układ linek, poduch itd jest w maksymalnym, możliwym stopniu wzorowany na tym w 1:1.
Przedni most to tradycyjnie resory piórowe, w tym wypadku prodkucji Rockiego ;D
Tak więc projekt jest w trakcie budowy, miłe słowa jak i hejty zawsze mile widziane! Mam nadzieję, ze nie napotkam na jakiś ogromny problem przy budowie i w wersji szkicowej Mesio pojawi się na Bytomskim spotkaniu w czerwcu!
Na sam koniec tradycyjne podziękowania:
Mercedes-Benz Truck Będzin za miłe przyjęcie, oprowadzenie po warsztacie i umożliwienie ofocenia jednynego Arocsa na stanie ;D
Rockiemu z ojcowskie porady i wprowadzanie za rączkę w świat ciężarówek.
Chłopakom z grupy RC Majstry z podpowiedzi w sprawie pompy.
Gigantowy85 za to, że buduje Arocsa 4x4 i przekonał mnie do zakupu zabawki.
Mojej kobiecie za cierpliwość.
Oraz wszystkim pominiętym powyżej!
A! No i naczelnemu BHP-owcowi projektu, który dba, bym dłużej niż 2 godziny nie siedział bez przerwy na dupie ;D
Jako, że w tym sezonie moda na trucki, nie mogę być gorszy!
Ale jak zwykle wyłamię się nieco z szeregu
Założenia:
Zbudować ciężarówkę do transportu modeli i akcesoriów na OeSy.
Po wielokrotnych wizytach Defka na pace u Rockiego jak i również natchniony MonsterBusem Kriziego, postanowiłem stworzyć coś po swojemu. Mesio, bo taki przydomek obrał projekt, ma sobie "w miare" radzić w terenie, pozostając jednocześnie cywilną ciężarówką. W drodze powrotnej z Wałcza, podczas burzy mózgów, ustalone zostało, iż dobrą opcją będzie ciągnik siodłowy - łatwa zmiana przeznaczenia: od przeprawówki "na pusto", przez długą lawete, po mobilny grill i piaskarkę kończąć ;D
Ogólnie rzecz biorąc, projekt nie jest budowany "pod zawody". Planuje, by był moją maskotką, pokazem ciekawostek i inżynieryjnych rozwiązań.
Kabina:
Kabina została zaadoptowana z zabawki marki Lena - z moich pomiarów wynika, że idealnie zgadza się z wymiarami ClassicSpace M-cab. Jako, że moje zdolności manualne do takich celów nie porażają (patrz Defek lexan), postawiłem na gotowca. W planach jest mnóstwo świateł i innych bajerów. W tej chwili kabina jest wstępnie gotowa do montażu na ramie. Podwozie:
Rama klasyczna, z ceowników 20x10x1,5 z Castoramy. Szerokość to ok 750mm (744mm w 1:1). Całość napędza przekładania ze Scouta, połączona z rozdzielaczem T1. Układ osi 6x6. Mosty chińskie kopie AR44 kupione od Injory. Jako, że środkowy most w 1:1 jest "przejściowy" inaczej nie moze być u mnie. Tak jak w oryginale, na środkowym moście zamontowany jest rozdzielacz, dzięki któremu, napęd trzeciej osi nie "przechodzi" przez zębatki osi środkowej. Rozdzielacz jest mojego projektu i produkcji - w czasie pisania tego postu produkuje się jego poprawiona, odchudzona wersja . W tym miejscu dochodzimy, do moim zdaniem, najciekawszego elementu modelu, czyli zawieszenia Tutaj postanowiłem spróbować czegoś, czego na tym forum chyba jeszcze nie było - pneumatyki!
Arocs w wersji 6x6 produkowany jest fabrycznie tylko na resorach, natomiast wersja 6x4 moze być już fabrycznie wyposażona w poduszki tylnych osi. Aby zachować stosunkową zgodność z regulaminem, model budowany jest według wspólnych parametrów "6x6 steel" i "6x4 air". Rozstaw osi to 3600mm.
Pozostając przy pneumatyce - tradycyjnie już postanowiłem zrobić to samemu, po swojemu i po kosztach - co wróży wiele ciekawych przypadków Miechy składają się z 3 części - górnej, płaskiej o średnicy 23mm; dolnego "tłoczyska" oraz miecha właściwego wykonanego z... grubej rękawicy gumowej.
[youtube][/youtube]
Układ zasilany jest w powietrze za pomocą 6 voltowej pompki służącej do pompowania rękawa w ciśnieniomierzu. Sterowanie odbywa się za pomocą małych zaworów dostępnych na Aliexpress. Zawory będą wysterowywane przez zdalny moduł od arduino. W tej chwili trwaja testy, składanie zawieszenia ma się powoli ku końcowi i udało mi się zrobić mały test:
[youtube][/youtube]
Sam do końca nie wiem jak będzie to pracować, ale jeśli chodzi o sztywność, to jest zbliżona do sprężyny.
Układ będzie wykonany w taki sposób, aby uniemożliwić przepływ powietrza pomiędzy prawą a lewą stroną (przeciw rolkom). Układ linek, poduch itd jest w maksymalnym, możliwym stopniu wzorowany na tym w 1:1.
Przedni most to tradycyjnie resory piórowe, w tym wypadku prodkucji Rockiego ;D
Tak więc projekt jest w trakcie budowy, miłe słowa jak i hejty zawsze mile widziane! Mam nadzieję, ze nie napotkam na jakiś ogromny problem przy budowie i w wersji szkicowej Mesio pojawi się na Bytomskim spotkaniu w czerwcu!
Na sam koniec tradycyjne podziękowania:
Mercedes-Benz Truck Będzin za miłe przyjęcie, oprowadzenie po warsztacie i umożliwienie ofocenia jednynego Arocsa na stanie ;D
Rockiemu z ojcowskie porady i wprowadzanie za rączkę w świat ciężarówek.
Chłopakom z grupy RC Majstry z podpowiedzi w sprawie pompy.
Gigantowy85 za to, że buduje Arocsa 4x4 i przekonał mnie do zakupu zabawki.
Mojej kobiecie za cierpliwość.
Oraz wszystkim pominiętym powyżej!
A! No i naczelnemu BHP-owcowi projektu, który dba, bym dłużej niż 2 godziny nie siedział bez przerwy na dupie ;D
- RockyRider
- Adept / AT!
- Posty: 477
- Rejestracja: 2016-07-15, 23:06
- Imię: Dawid
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował : 1 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Powodzonka projekt wprowadzi w nowa ere zawieszenia do ciężarówek
aż mnie nosi by zobaczyć jak to wszystko zadziała
aż mnie nosi by zobaczyć jak to wszystko zadziała
- Koza94
- Początkujący
- Posty: 317
- Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował : 4 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Oj w tym projekcie nie ma miejsca na odchudzanie! Tu masa ma ładnie i realistycznie pracowaćJerry_Cornelius pisze:Moda na trucki? Ona jest od ponad 2006r tylko ludzie z różna aktywnościa i dyscyplina wykazują w ich tworzeniu
Fajnie działasz, pamietaj ze nie ma co mocno szaleć z odchudzaniem bo w limicie minimalnej wagi się nie zmieścisz się i będziesz musiał dociążać kamieniami na oesie [emoji14]
Pozdr.
A po za tym zawsze moge załadować lexana przed oesem haha
Wysłane z mojego K4000 Plus przy użyciu Tapatalka
- Radek
- Dinożarł / AT!
- Posty: 11536
- Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
- Imię: noname
- Lokalizacja: WOT
- Podziękował : 26 razy
- Otrzymał podziękowań: 60 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
widzę że u Ciebie nie ma lipy, fajny pomysł z miechami, tylko żeby to nie było za delikatne i za bardzo narażone na uszkodzenia w terenie.
- Koza94
- Początkujący
- Posty: 317
- Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował : 4 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Albo grubo albo wcale!Radek pisze:widzę że u Ciebie nie ma lipy, fajny pomysł z miechami, tylko żeby to nie było za delikatne i za bardzo narażone na uszkodzenia w terenie.
Co do miechów to są one wykonane ze wzmocnionych rękawiczek przemysłowych - dzięki temu się nie rozciągają tak mocno jak zwykłe. Są też bardzo odporne na przecięcia - tępym nożem nie ma szans
Wysłane z mojego K4000 Plus przy użyciu Tapatalka
- Radek
- Dinożarł / AT!
- Posty: 11536
- Rejestracja: 2009-12-25, 22:29
- Imię: noname
- Lokalizacja: WOT
- Podziękował : 26 razy
- Otrzymał podziękowań: 60 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Mi bardziej chodzi o te połączenia pneumatyczneKoza94 pisze:Albo grubo albo wcale!Radek pisze:widzę że u Ciebie nie ma lipy, fajny pomysł z miechami, tylko żeby to nie było za delikatne i za bardzo narażone na uszkodzenia w terenie.
Co do miechów to są one wykonane ze wzmocnionych rękawiczek przemysłowych - dzięki temu się nie rozciągają tak mocno jak zwykłe. Są też bardzo odporne na przecięcia - tępym nożem nie ma szans
Wysłane z mojego K4000 Plus przy użyciu Tapatalka
- Koza94
- Początkujący
- Posty: 317
- Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował : 4 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Halo halo! Projekt żyje i ma się nieźle!
Po małej przerwie wakacyjnej (czerwiec-lipiec ), jedziemy dalej.
Rocky pocisł temat swojego scaleda czym zmotywowal mnie i tak spędziliśmy zeszłą sobote w garażu i nie tylko Niedziela była dniem testu - niestety dużo nie pojeździłem, bo mosty injora wymagały ustawienia luzu na zębatkach za pomocą podkładek...
Po szybkim serwisie, pognałem na szybki test na Arki Bożka gdzie zostałem zaskoczony przez zdolności terenowe golasa - zdobył podjazd, który do tej pory udalo się pokonać tylko dwóm innym modelom
Testy przeprowadzilem na "sprężynach", które są jeszcze zamontowane w moich amortyzatorach. W tym tygodniu trwaja prace nad montażem pneumatyki Może w weekend coś podmuchamy ;D
Po małej przerwie wakacyjnej (czerwiec-lipiec ), jedziemy dalej.
Rocky pocisł temat swojego scaleda czym zmotywowal mnie i tak spędziliśmy zeszłą sobote w garażu i nie tylko Niedziela była dniem testu - niestety dużo nie pojeździłem, bo mosty injora wymagały ustawienia luzu na zębatkach za pomocą podkładek...
Po szybkim serwisie, pognałem na szybki test na Arki Bożka gdzie zostałem zaskoczony przez zdolności terenowe golasa - zdobył podjazd, który do tej pory udalo się pokonać tylko dwóm innym modelom
Testy przeprowadzilem na "sprężynach", które są jeszcze zamontowane w moich amortyzatorach. W tym tygodniu trwaja prace nad montażem pneumatyki Może w weekend coś podmuchamy ;D
- Koza94
- Początkujący
- Posty: 317
- Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował : 4 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
No a jak!sherman77 pisze:Z Rocky`im???
Fajnie, fajnie - bierz go na Jurę do pomacania, ja wezmę Ziłka
Mesio oczywiści jedzie na Jurę, gdzie będzie spełniał swoje pierwsze zadania logistyczne ;D
Ale prosze mnie nie bić, bo w tej chwili skupiam się na stronie technicznej, żeby poupychać wszystkir instalacje i potem na spokojnie bawić się w detale typu szyby ;p
Wysłane z mojego K4000 Plus przy użyciu Tapatalka
- Koza94
- Początkujący
- Posty: 317
- Rejestracja: 2018-04-27, 10:25
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował : 4 razy
Re: Mercedes Arocs Pneumatic aka. Mesio by Koza
Mały efekt wczorajszej bezsenności:
Efekt jest świetny - nawet bez doszczelnienia i przykręcenia dolnych tłoczysk jedna (!) oś podnosi spokojnie 3-4kg.
Efekt jest świetny - nawet bez doszczelnienia i przykręcenia dolnych tłoczysk jedna (!) oś podnosi spokojnie 3-4kg.