Jako że muszę jeszcze dokończyć trochę detali w Ziłku, więc szukam każdej okazji żeby tego nie robić
Tak więc czas zrealizować temat który za mną chodzi od długiego czasu. Zawsze marzyło mi się zbudowanie modeli na jak największej ilości rodzajów zawieszenia, aby porównać jak zachowują się w terenie. Więc miałem Unimoga (w dwóch wcieleniach, 4x4 i 6x6, amorki i sprężyny i 4 link), Forda M656 8x8 (dwie kołyski), Ziłka w pierwszym wcieleniu (4x4 na resorach), Ziłka we wcieleniu 6x6 (resory z przodu i kołyska z tyłu), oraz MANa 8x8 (2x resory i kołyska). Do kompletu brakuje mi zawieszenia niezależnego i rurowej Tatry (ale tych już za dużo ).
Tak więc już jakiś czas wybór padł na zawieszenie niezależne. Kiedyś już był Csepel na forum (Luki :W ), ale w wersji 6x6, ale że jednak 6x6 do mnie nie przemawia, wracam więc do jedynej słusznej ilości osi. Powstanie więc CSEPEL D588 8x8.
Tak to to wygląda A tu rzut z boku I zawieszenie Niestety nie znalazłem blueprinta z wymiarami, ale wymiary znalazłem na węgierskich stronach, tyle że jak teraz sprawdziłem, link wygasł
Zapisałem sobie wszystkie dane, i wygląda to następująco (jak uważacie że to za mało, to poszukam jakiegoś źródła)
Na razie skupiłem się na moich ulubionych rzeczach, czyli mechanice. Założenie jest takie. Jak najwięcej rzeczy własnej produkcji, ale oczywiście w granicach zdrowego rozsądku.Csepel D-588 nagy teherbírású terepjáró gépjármű
Családelvi koncepció alapján a D-566-os fődarabjaiból készítették el.
Csak ez az egy darab készült, mert a korlátolt állami vezetés pénzhiányra hivatkozva elutasította a sorozatgyártást.
Az elkészült prototípust műszaki-mentő járműnek szánták, a darut a BME Közlekedésmérnöki karán készítették el hozzá.
Technikai adatok
Típus Csepel D-588
Össz. gördülőtömeg: ?
Saját tömeg: 18000 kg
Szállítható tömeg: Emelve vontatás terepen: 10000 kg
műúton: 15000 kg
Vontatható tömeg: Terepen: 15000 kg
műúton: 25000 kg
Kerékképlet 8x8
Fajlagos teljesítmény: ?
Hosszúság: 7400 mm
Szélesség: 2500 mm
Magasság: 2700 mm
Rakfelület mérete: -
Hasmagasság: 440 mm
Terepszög elől/hátul: 40°/35°
Minimális fordulókörsugár: 11 m
Nyomtáv 2050 mm
Tengelytáv: -AB: 1550 mm
-BC: 1800 mm
-CD: 1400 mm
Max. sebesség műúton: 80 km/h
Üzemanyagtartály térfogata: 280 l?
Hatótáv műúton: 800 km
Lejtőmászó képesség: 30°
Gázlóképesség: 1,2 m
Kerékabroncsok száma/mérete 8+1/13.00x20"
Motor típusa: RÁBA-MAN D 2356 HM
Motor rendszere: Dízelüzemű, vízhűtéses
Hengerek elrendezése/száma: soros/6
Max. teljesítmény(kw/Le): 170/231
Sebességváltómű: 6+1 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz, levegőműködtetésű
Fékrendszer: -üzemi: kétkörös levegőrásegítéses hidraulikus tárcsafék
-rögzítő: mechanikus, levegőrásegítéssel
Elektromos rendszer: 24 V
Gyártó vállalat: Csepel Autógyár
Alkalmazási helye: Magyarország
Tak więc tak
Kabina............by czayo
Rama.............kątownik alu
Rozdzielacz.....by czayo
Mosty............dyferencjały od e-Revo, reszta czayo
Felgi..............RC4WD po przeróbkach
Opony............Crazy Crawler 2.2
Zawieszenie....by czayo
Wały..............by czayo
Silnik..............17,5T Hk
Regulator....... ????
Serwo.............korci mnie zrobić samemu, ale chyba coś kupię
Przekładnia......Tamiya
Kilka rzeczy już mam. Najpierw wydrukowałem prototyp, żeby sprawdzić ogólną ideę, oraz czy pomiary wykonałem dobrze. Złożyłem go oczywiście mega profesjonalnie na patyczki od szaszłyków Nie było źle, więc zabrałem się za robotę i trochę rzeczy już mam Po dniu zabawy, udało się złożyć coś takiego Dla testów założyłem piastę sztywną, oraz skrętną. Ciekawy byłem czy mój pomysł się sprawdzi. Wygląda obiecująco.
Po zewnętrznej piast mam 210mm, więc mam jeszcze 40mm rozstawu na koła. Mam nadzieję że się wyrobię :Y
Niestety jak zwykle wyszły jakieś drobiazgi do poprawy, i muszę zmienić odrobinę konstrukcję mocowań wahaczy, bo ucięcie idealnie równo 8szt rurek mosiężnych żeby złożyć to z dyfrem to nie lada wyzwanie. A jeszcze 3 takie zestawy będą do złożenia, więc wymyśliłem coś innego, oby tylko dało się zrobić
Teraz czas zabrać się za wały (muszę zrobić, materiały widać na fotce wyżej), oraz na "tjuning" felg, żeby pasowały do moich osiek. Na chwilę obecną to by było tyle.
Marcin