Regulamin Klasy Scaled + FAQ sezon 2015 (nieaktualny)

Zablokowany
Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

Regulamin Klasy Scaled + FAQ sezon 2015 (nieaktualny)

#1

Post autor: zotornik »

Ostatnio zmieniony 2015-12-08, 09:52 przez zotornik, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#2

Post autor: zotornik »

FAQ klasy Scaled - to dodatkowa porcja informacji, mających pomóc w właściwej interpretacji nowych lub bardziej złożonych zapisów regulaminu.

FAQ będzie na bieżąco uzupełniany na bazie Waszych pytań - więc warto tu od czasu do czasu zaglądnąć.

Klasa Scaled - to klasa modeli o mniej rygorystycznych wymaganiach co do zgodności z oryginałem - niż ma to miejsce w klasie Super Scaled - ale wciąż mocno stawiająca na "skalowy" wygląd.
Klasa o nieco większej "dzielności terenowej" modeli, m.in. po przez większą średnicę kół i większe RTI.
W uszeregowaniu klas, mieści się pomiędzy klasami Super Scaled, a Sport.

Rozdz.1, pkt 4 "Zderzak"
Zderzak musi być, bo model ma wyglądać naturalnie - stąd też wymóg, aby jego szerokość była nie mniejsza niż rozstaw opon. Tak zderzak będzie nam w terenie "przeszkadzał" - taka klasa ;).
Zderzaka nie możemy zgubić !!! Dlatego lepiej porządnie go przytwierdzić do ramy. Jeżeli jest natomiast integralna częścią karoserii (np. wykonanej z ABS-u), to pomyśl o jego wzmocnieniu lub podparciu od wewnątrz, bo jak odpadnie, to czeka Cię postój w warsztacie i jego naprawa - a za to są punkty karne.
Niestety karoserie lexanowe ze zintegrowanymi, wytłoczonymi zderzakami – nie spełniają wymogu posiadania zderzaka trwałego (w rozumieniu "sztywnego"). W takim przypadku należy albo odciąć atrapę zderzaka i samodzielnie wykonać zderzak - który przytwierdzimy do ramy. Albo wykonać wzmocnienie na całą szerokość zderzaka, które przytwierdzone do ramy będzie schowane pod karoserią.

Rozdz.1, pkt 7 "Wielkość kół"
"... Tak, chodzi o rzeczywistą średnicę a nie deklarowaną przez producenta.
Zapis wziął się z różnic jakie występują pomiędzy rzeczywistym rozmiarem, a danymi producentów. Oprócz znanych przypadków różnic w oponach np. z rc4wd, doszło również kilka - kilkanaście modeli opon "no name" dostępnych np. na ebay - są to mniej lub bardziej udane kopie proline lub rc4wd
i często ich deklarowana średnica nie pokrywa się z danymi na stronie.
Na rzeczywistą średnicę ma też wpływ felga na której zamocowana jest opona oraz np. wkładki..."

Rozdz.1, pkt 16 "Wnętrze i kierowca"
Dla urealnienia wyglądu, nasz model musi mieć "wnętrze i kierowcę". Przez wnętrze rozumie się co najmniej: deskę rozdzielczą z kierownicą oraz fotel kierowcy. Im staranniej zamaskujemy kable i inne podzespoły, tym więcej zyska na wyglądzie Wasz model.
Kierowca być musi - tylko nie transformers, nie "pluszmiś", ale człowiek (płci dowolnej :) )

Rozdz.1, pkt 17 "3x szpeje"
Wymóg posiadania 3 szt. wyposażenia dodatkowego – należy umieścić na modelu przynajmniej 3 sztuki wyposażenia dodatkowego, aby dodać mu „realizmu”. Jeśli model posiada już wnętrze z uwagi na przeźroczyste szyby, to musimy dołożyć jedynie 2 sztuki „szpejów”.

Rozdz.1, pkt 19g "Droop, czy nie droop ?"
Tak - zapis z tego punktu, to nic innego jak opisowe określenie "forumowego droop-a".
"Droop" rozumiany jest u nas na forum jako sztywne zawieszenie na amortyzatorach bez sprężyn, gdzie amortyzatory pracują tylko na rozciąganie, a potem pod własnym ciężarem model opada.
W świecie pojazdów 1:1 oraz modeli on-road, znaczenie pojęcia "droop" jest znacząco inne, nie mówiąc już o funkcji jaką on spełnia. Ale o tym napiszę gdzie indziej.
Nas interesuje fakt, iż właśnie z racji "błędnego" rozumienia pojęcia droop-a, chcieliśmy je dla poprawności językowej wyeliminować z zapisu w Regulaminie, zastępując sformułowaniem opisowym. Tylko kto zamiast powiedzieć krótko "droop" będzie mówił: "...zawieszenie, przy którym model postawiony na płaskiej powierzchni nie posiada zapasu skoku zawieszenia w kierunku na ściskanie.." :)

Rozdz.1 "Uwagi"
Nasze oficjalne spotkania, to ewidentnie zabawa i forma miłego spędzenia czasu. Jednak nadając im rangę "zawodów" opartych o Regulaminy, decydujemy sie na koleżeńską i uczciwą rywalizację wg pewnych zasad. Dlatego jadąc na zawody przygotujmy rzetelnie nasze modele, odpowiednio dostosowując je do Klasy. Niech Kontrola Techniczna będzie tylko formalnością.

Rozdz.2, pkt 1 "Minimalna liczba OS-ów na zawodach"
Aby zawody mogły być wliczone do KG, musi zostać na nich rozegrane minimum 6 OS-ów. Ich maksymalna liczba, ograniczona jest tylko możliwościami czasowymi i organizacyjnymi. Śpiochom i tym gorzej zorganizowanym podpowiadamy: jednym z najprostszych sposobów na rozegranie większej ilości OS-ów, jest pokonywanie każdej trasy w obu jej kierunkach. W ten sposób ustawiając jedynie 3 trasy i przejeżdżając każdą w dwie trony już mamy rozegranych 6 OS-ów. Niestety nie zawsze pozwoli nam na to ukształtowanie terenu. Inny sposób na "przyspieszenie" rozgrywania zawodów, to jednoczesna jazda 2 zawodników, wówczas potrzebni są dwaj sędziowie i sporo uwagi przy notowaniu punktów karnych właściwemu zawodnikowi ;)

Rozdz.2, pkt 5a "Szerokość bramki"
Bramka standardowa ma szerokość 27 cm oznacza to, że z zasady takiej szerokości muszą być wszystkie bramki, w terenie szczególnie trudnym (trawersy) dopuszcza się stosowanie szerszych bramek, ale ich szerokość nie może przekroczyć 36 cm. Żadna bramka na OS-ie nie może być węższa niż 27 cm. „Bramki przejechane bez problemu, to w większości źle ustawione bramki - dotknięcia to nic złego, wygrywa ten kto ma ich mniej.”

Rozdz.2, pkt 5b "Głupi słupek"
Słupki w zasadzie nie są głupie, ale mają inną "wadę" - są aktywne punktowo przez cały czas trwania OS-u ! A to oznacza, iż bez względu na to kiedy i bez względu który ze słupków dotkniemy naliczane są nam punkty karne za jego dotknięcie.

Rozdz.2, pkt 6a-e "Nie chcem, ale muszem"
Nie tylko pokonanie bramki, ale również jej "ominięcie" wcale nie jest tak łatwe ;) Aby zaliczyć bramkę trzeba spełnić kila wymogów (opisanych w punkcie) - są one powszechnie znane i jasne. A co jeśli chciałbym ominąć bramkę, na której Koledzy jadący przede mną mordując się nałapali dziesiątki karniaków, a i tak ją potem omijali ? No tak prosto, to nie ma :) Każda bramka OS-u misi być w sposób wyraźny zaatakowana - nawet ta, którą od samego początku planujemy ominąć. Na czym polega tzw. "próba pokonania bramki"? Czy chcemy, czy nie chcemy musimy realnie zaatakować bramkę podjeżdżając (próbując podjechać) w jej bezpośrednie pobliże.

Rozdz.2 "Uwagi"
W kilku bardzo konkretnych (opisanych i zaznaczonych w Regulaminie) sprawach może w głosowaniu zadecydować nie większość, a połowa zawodników opowiadających się za określonym działaniem - to nietypowe rozwiązanie wprowadzone jest dla uniknięcia sytuacji patowej.

Rozdz.3 "Karniaki"
Klasy Scaled, Sport i Extreme mają obecnie taki sam taryfikator punktów karnych za popełnione przewinienia.
Taryfikator ten bazuje na tym, jaki był stosowany w Klasie Sport w 2014 r. Ponieważ w 3 ostatnich rundach sezonu 2014, klasa Scaled startowała w oparciu o regulamin ówczesnej klasy Sport, więc system jest znany. Jedyna zmiana jaka zaszła, dotyczy "dotknięcia modelu" - obecnie "kosztuje" to 8, a nie jak poprzednio 20 PK.

Rozdz.4 "Definicje punktowanych przewinień" - encyklopedia nie tylko dla "Nowych"
Tak jak w przypadku "taryfikatora", również " definicje przewinień zostały ujednolicone dla klas Scaled, Sport i Extreme i podobnie bazą wyjściową do ich redakcji, był regulamin Klasy Sport z 2014 r.
Przeanalizować "Definicje punktowanych przewinień" powinni Wszyscy ! "Nowi" z przyczyn oczywistych, ale weterani to chyba powinni to zrobić 2x dokładniej ! Różne regulaminy, różne definicje, a to wszystko obarczone jeszcze wieloma przypadkowymi "własnymi" i niestety błędnymi interpretacjami - więc jest co weryfikować w swoich przyzwyczajeniach i nawykach :)

Rozdz.4, pkt 2 "Dotknięcie słupka bramki - niby prosta rzecz, a tyle wątpliwości"
W teorii jest to proste przewinienie i jest też ono jednym z najczęściej popełnianych.
Sprawa podstawowa - liczymy każde dotknięcie, nie ma żadnego limitu dotknięć ! Jest za to kilka sytuacji, które sprawiają kłopot co do sposobu ich oceny - najlepiej opisać to na przykładach.
1 Jeżeli model dotknął słupka i mając z nim stały kontakt ostatecznie go przewrócił, to ma liczone punkty tylko za przewrócenie - to są dość czytelne sytuacje, bo najczęściej wiążą się z manewrowaniem i dość wolną jazdą modelu, a więc i łatwe do uchwycenia przez Sędziego.
2. Zawodnik w celu pokonania bramki, decyduje się na dotknięcie słupka i "przykleja" się do niego bokiem modelu - w trakcie dalszego przejazdu słupek traci na moment kontakt z modelem na skutek "zeskakiwania" z zderzaka lub obrysu karoserii (klasyczna sytuacja w przypadku modeli typu Jeep, gdzie mamy wyraźne wystające nadkola), to wówczas nie są naliczane kolejne dotknięcia.
3. Model może mieć "N" razy naliczone dotknięcie tego samego słupka np. w sytuacji gdy walczy nieprzerwanie w jego bezpośredniej odległości - jednak kolejne dotknięcia są dodawane dopiero po tym, jak model w sposób wyraźny stracił kontakt ze słupkiem pomiędzy kolejnymi jego dotknięciami.
Tu potrzebne jest doświadczenie i dobre oko Sędziego !
4. Słupek dotknięty przez gadżety zamontowane na modelu, to również dotknięcie. Dotyczy to również sytuacji, gdy na modelu zebrało sie błoto lub zaczepiła się gałązka - wszystko co jest na modelu, a dotknęło słupka powoduje naliczenie jego dotknięcia.

Rozdz.4, pkt 4 "Dotknięcie modelu"
Definicja nie uległa zmianie, zmianie uległ sposób jej punktowania, na bardziej "przyjazny" ;)
"Dotknięcia modelu" nie naliczamy Zawodnikowi, który włącza i wyłącza wyciągarkę lub światła znajdującym się "dżinksem" na modelu - o ile go nie podnosi lub nie przestawia.

Rozdz.4, pkt 5 "Fikołek :) - czyli postawienie model po przewrotce"
1. Każdy "fikołek" (przewrotka) modelu, bez względu na to, czy zakończy się na dachu, boku, czy też na kołach zawsze jest liczony jako postawienie modelu ! Przypadek, ani kształt modelu, które sprawiły że stanął on po przewrotce na kołach, nie zmieniają faktu zasadniczego - model uległ przewrotce.
2. Model czasami przewróci się nam tylko na bok, a czasami stoczy w ... dół. Mamy wówczas następujące opcje:
a) stawiamy model w miejscu, w którym rozpoczął „przewrotkę” - dopuszczalna jest niewielka korekta położenia modelu (obrót wokół własnej osi), tak aby model po postawieniu nie uległ od razu przewróceniu – naliczana jest kara tylko za postawienie,
b) stawiamy model za linią ostatnio pokonanej bramki, mając tym samym szansę na wybranie innej drogi przejazdu – wtedy również naliczana jest jedynie kara za postawienie,
c) stawiamy model w innym miejscu niż to, z którego rozpoczął przewrotkę, jednak nie dalej niż o długość pojazdu – wtedy naliczana jest kara za postawienie oraz dodatkowo za przestawienie.
Ktoś zapyta, po co wybierać opcję "c", skoro można zawsze w ostateczności wybrać wariant "b". No właśnie dlatego, że czasami dotarcie do punktu w którym sie przewróciliśmy kosztowało nas wiele trudu i punktów karnych (albo mamy już mało "paliwa") - wówczas korzystniej po postawieniu modelu skorzystać z jego "przestawienia".

Rozdz.4, pkt 6 "Niepokonanie bramki"
Nikt nam nie limituje ilości podejść w celu pokonania bramki, ale pamiętać jednak należy, że na jej pokonanie mamy max 5 minut, a w kolejce czekają inni Zawodnicy. Dlatego w razie przeciągającej się próby pokonania bramki, Sędzia informuje o tym Zawodnika i nakazuje mu wykonać ostatnią próbę. Albo ją podejmujesz, albo od razu przestawiasz model za bramkę - to już Twoja decyzja.

Rozdz.4, pkt 8 "Naprawa"
Nie demontujmy tras OS-u, którego nie dokończył Zawodnik w związku z naprawą modelu! Jeżeli rozegramy w międzyczasie 2 kolejne OS-y, to też dajmy szansę "pechowcowi" na ich przejechanie.

Rozdz.4, pkt 10 "Punkt zaczepienia"

Zapis o konieczności korzystania wyłącznie z naturalnych punktów zaczepienia dla wyciągarki - jak korzenie, kamienie - to jeden z najczęściej wypaczanych i nieprzestrzeganych wymogów regulaminowych, choć figuruje w zapisach już od dawna :)
A szkoda, bo w swym zamyśle miał nadać większego realizmu takim zmaganiom. OK, z terenem bywa różnie i trudno też oczekiwać, aby np. w terenie piaszczystym model korzystał z kotwicy do gruntu w skali 1:10, bo ona nic nie da. Dlatego rozwiązaniem polubownym miała być tzw. "szpila sędziowska" udostępniana każdemu potrzebującemu (u mnie to jest szpilka od namiotu). I ona nie zawsze utrzyma się w gruncie, ale to lepsze i "bardziej sportowe" niż sznurówka Kolegi :/

Rozdz.6, pkt 4 "Naklejki"

Mam pewien pomysł, ale o tym napisze w innym miejscu :)

Rozdz.7, pkt 3 " Ex aequo"

Na taką sytuację organizator nie może się z góry przygotować. Zwyczajowo "nagrodę vel puchar" wręcza się tej osobie, która jest w danym momencie wyżej w KG. Natomiast po zawodach, organizator powinien uzupełnić i dosłać "brakujący" puchar.

Awatar użytkownika
Krizi
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 3182
Rejestracja: 2009-01-23, 19:24
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Złotniki Kujawskie
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy

#3

Post autor: Krizi »

Wysoka komisjo :-) mam pytanie dotyczące punktu 19 D, tj. wykluczenie możliwości stosowania disconnectu. Oczywiście zasadność tego zakazu jest mi znana, lecz proszę o pozytywne załatwienie mojej prośby :| a jest ona następująca.

Mój Chevrolet jest zaopatrzony w tego typu rozwiązanie tylko i wyłącznie po to by można było nim jeździć w tak zwanym plenerze. Używając model w jazdach rekreacyjnych po prostu odłączam zbędny napęd co pozwala mi zmniejszyć siły działające na poszczególne podzespoły.Jest to też moim sposobem przedłużenia wałów napędowych, które dzięki specyfice budowy przekładni z disco x2 pozwoliły mi za chować oryginalną ich długość. W jazdach terenowych tego typu autach rozłączanie lub blokowanie napędów, tak przedniego jak i tylnego jest praktycznie bezużyteczne...a wiem co mówię, ponieważ kiedyś próbowałem i jest to praktycznie pozbawione sensu na trasach których miałem przyjemność jeździć.
Na moje usprawiedliwienie może służyć też fakt, że chyba od początku istnienia na forum jestem jedynym użytkownikiem tego rodzaju zastosowania, jednocześnie go nie używając na żadnych zawodach w których brałem dotąd udział :...

Proszę o odstąpienie od rygoru w tym konkretnym przykładzie.

Awatar użytkownika
Radzik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 5327
Rejestracja: 2010-09-07, 21:34
Imię: Radek
Lokalizacja: Będzin
Podziękował : 11 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

#4

Post autor: Radzik »

Krizi wydaje mi się, że jak go po prostu nie używasz w trakcie oesów to nie masz się co przejmować :ok
Może być w modelu ale nie może być używany podczas zawodów :OK

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#5

Post autor: zotornik »

Jeżeli Cię zrozumiałem - pytasz, czy możesz jeździć modelem z zamontowanym disconnectem i ustawionym na stałe napędem 4x4, jednocześnie nie używając owego disconnectu ?

Jak dla mnie to sytuacja podobna do tej w modelach torowych, gdzie nie wolno używać wstecznego, a większość regli przecież go ma - najprostszym rozwiązaniem jest wówczas jego programowa dezaktywacja.

Ale w naszym temacie, sądzę że nie ma co do tego przeszkód - najlepiej by było, gdybyś odpiął orczyk zmiany układu napędu i "trwale" zabezpieczył sobie układ napędowy 4x4 (żeby Ci się samoczynnie nie rozpiął w czasie jazdy, bo była by naprawa lub jakieś inne disk..... ;) ).
Przy odbiorze technicznym modelu, pokażesz coś tam wymyślił i będzie OK.

Awatar użytkownika
Krizi
Znawca / AT!
Znawca / AT!
Posty: 3182
Rejestracja: 2009-01-23, 19:24
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Złotniki Kujawskie
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy

#6

Post autor: Krizi »

Więc wszystko jasne :-). Dziękuje za odpowiedź i do zobaczenia na zawodach :W

saintmc
Teoretyk
Posty: 80
Rejestracja: 2015-03-08, 23:57
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#7

Post autor: saintmc »

Mimo iż sezon 2015 dobiega końca mam pytanie o zapis w regulaminie dot szerokości kół w klasie Scaled a SS.
W regulaminie Scaled mowa jest o max 38mm a w SS już 40mm.
Jeżeli SS jest 'bardziej realistyczna' niż Scaled to czy nie powinno być odwrotnie?

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#8

Post autor: jaruso »

Marcin, słuszna uwaga, problem jest znany.
W ubiegłym roku aktualizowane były regulaminy osobówek poza właśnie klasą SS, stąd taka niekonsekwencja.
Zapis w scaledach jest celowy, aby wyeliminować przerośnięte na szerokość opony, by całość jakoś wyglądała.
W średnicy dopuszonej w SS trudniej jest znaleźć takie przypadki, w średnicach dopuszczonych w scaledach można znaleźć częściej.

Tak więc w scaled ten zapis jest ok, w SS można by pomyśleć nad drobną poprawką ...

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#9

Post autor: jaruso »

Jerry zbawienie nie ma tu nic do rzeczy, tu chodzi o wygląd :)
Wyobrażasz sobie SS na takich walcach 96*40mm?

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6923
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#10

Post autor: jaruso »

Jerry, dałeś linka do garażu, w którym masz w specyfikacji opony 1.55 mud trashers, nie wiem jak się to ma do mojego wpisu nt. walców :Y.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2015”