REGULAMIN KLASY SCALED - SEZON 2013 (nieaktualny)

Zablokowany
Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

REGULAMIN KLASY SCALED - SEZON 2013 (nieaktualny)

#1

Post autor: zotornik »

Rozdział I
Definicja klasy Scaled /warunki dopuszczenia modelu do uczestnictwa w zawodach/

1. Do klasy zaliczają się modele posiadające stały napęd 4x4. Model może posiadać tylko jedną oś skrętną i musi to być oś przednia pojazdu.
2. Modele mogą być napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Nie ma ograniczeń co do typu, wielkości silnika, ilości zwojów oraz napięcia pakietów zasilających .
3. Pojazdy nieskończone, czyli niepomalowane, nie posiadające pełnej karoserii nie klasyfikują się do klasy.
4. Koła o maksymalnej średnicy zewnętrznej 108 mm, na feldze nie większej niż 1,9”.
5. Rozstaw osi modelu jest zgodny z rozstawem nadkoli w karoserii.
6. Minimum 30% szerokości opony musi znajdować się pod obrysem karoserii.
7. Model nie może przekroczyć wskaźnika RTI=500 mierzonego przed zawodami.
8. Model powinien posiadać zainstalowane i działające oświetlenie.
9. Model powinien posiadać zabezpieczenie przed wodą ponieważ przewidywane są przeszkody wodne.
10. Model powinien posiadać wyciągarkę, ponieważ należy się spodziewać przeszkód nie do przejechania o własnych siłach.
11. Do klasy nie zostaną dopuszczone modele które posiadają jakiekolwiek nakładki na kołach ułatwiające poruszanie się modelu w terenie.

Uwagi:
a/ Przed zawodami modele podlegają Kontroli Technicznej /KT/, w ramach której weryfikuje się zgodność modelu z wymogami określonymi „Definicją klasy Scaled”. Obowiązkiem każdego zawodnika jest odpowiednie przygotowanie modelu oraz jego dostosowanie do wymogów danej klasy pod rygorem nie dopuszczenia do startu w zawodach. Weryfikacji dokonuje przedstawiciel Komisji Regulaminowej Klasy /w przypadku nieobecności przedstawiciela KRK, KT przeprowadza zawodnik wybrany przez pozostałe osoby z danej klasy/.
b/ Modele przed zawodami poddawane są pomiarowi RTI. Model powinien być do niego odpowiednio wcześniej przygotowany – jednakże zawodnik ma prawo do powtórnego pomiaru po dokonaniu odpowiednich zmian.
Dopuszcza się /w przypadku powstania wątpliwości/ przeprowadzenie w trakcie zawodów powtórnego pomiaru RTI we wskazanym modelu - odbywa się to na wniosek 3 zawodników. Jeżeli wynik pomiaru da wynik negatywny, zawodnik jest dyskwalifikowany i traci wszystkie punkty uzyskane w ramach zawodów.
c/ Dopuszcza się zmianę kół podczas trwania zawodów, - tylko pod warunkiem - iż dany zestaw był przed zawodami poddany wcześniejszemu pomiarowi RTI.
d/ Ze względów wizualno-estetycznych, wskazane jest posiadanie „kierowcy” w modelu.

Rozdział II
Definicja OS-u, trasa OS-u i bramki

1. Zawody mogą być jedno lub kilkudniowe.
2. Zawody polegają na rozegraniu od kilku /minimum 6-ciu/ do kilkunastu punktowanych OS-ów. Za ilość planowych do rozegrania OS-ów odpowiada Organizator Zawodów.
3. Przez OS rozumie się odcinek specjalny ustalony wcześniej przez Organizatora Zawodów bądź inne Wyznaczone Osoby.
4. Trasa OS-u może być ograniczona taśmą na całej jej długości lub tylko w jej fragmentach. Każdorazowe wyjechanie modelu wszystkimi kołami po za trasę OS-u, liczone jest jako Przestawienie /70 punktów karnych/.
5. Zadaniem zawodnika jest pokonanie ustawionych na trasie OS-u właściwych dla Klasy bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu.
6. Każdy OS składa się z minimum 6 bramek. Maksymalna ilości bramek nie jest zdefiniowana i zostaje ustalona podczas budowania danego OS-u przez Organizatora Zawodów lub Osoby Wyznaczone do tej czynności.
7. OS - zaczyna się wraz z wjechaniem w linię pierwszej bramki, a kończy po prawidłowym przekroczeniu całym modelem linii ostatniej bramki OS-u.
8. Aby trasa OS-u była zaliczona, pojazd musi pokonać wszystkie bramki lub mieć naliczone odpowiednie punkty karne. Zawodnikowi, który z przyczyn awarii, usterki lub z innych powodów nie ukończy danego OS-u zostanie naliczone 120 punktów za każdą niepokonaną bramkę.
9. Bramki:
a/ bramki wyznaczone są dwoma charakterystycznymi słupkami /oraz dodatkowo ponumerowane – opcjonalny zapis/
b/ dopuszczone są bramki „bliźniacze” posiadające jeden słupek wspólny dla dwóch bramek,
c/ niepokonane bramki OS-u wolno przejeżdżać wyłącznie zgodnie z kierunkiem wyznaczonej trasy,
d/ słupki bramek /również pokonanych/ zachowują swoją „aktywność punktową” przez cały czas przejazdu OS-u,
e/ każdy przejazd przez światło niepokonanej bramki musi odbyć się zgodnie z zasadami pokonywania bramki.
10. Zasady pokonywania bramki.
Aby bramka została zaliczona, jako prawidłowo pokonana muszą zostać spełnione wszystkie poniższe punkty:
a/ model musi podjąć minimum jedną wyraźną próbę pokonania bramki /decyzja o zaliczeniu lub niezaliczeniu próby należy do sędziego/,
b/ model musi pokonać ją na kołach,
c/ oś prowadząca musi przejechać oboma kołami linię bramki /max dopuszcza się dotknięcie słupka/,
d/ tylko jedno koło osi wleczonej może przejechać po za światłem bramki,
e/ model może wycofać się w pokonaną bramkę, jednak dalsza jazda musi być kontynuowana zgodnie z kierunkiem trasy.
11. W sytuacji gdy Sędzia stwierdzi - poprzez ocenę wcześniejszych prób Zawodnika - że dana bramka najprawdopodobniej nie zostanie przez niego pokonana - lub czas prób przekroczył 5 minut - wówczas Sędzia ma prawo nakazać Zawodnikowi podjęcia decyzji o wykonaniu ostatniej próby pokonania bramki lub Przestawieniu za bramkę .
12. Podczas pokonywania trasy i bramek OS-u dopuszczone jest korzystanie z HELP-ów.
a/ HELP - jest to użycie dodatkowych akcesoriów zamontowanych na modelu /takich jak trapy, wyciągarka, bloczek, dodatkowa linka/ w celu pokonania przeszkody terenowej, bramki lub wydobycia unieruchomionego modelu.
b/ Nie dopuszcza się użycia innych akcesoriów po za szpilą sędziowską.
c/ Użycie każdego HELP-u musi zamknąć się w czasie do 4 min.
d/ Dopuszcza się zastosowanie nie więcej niż 3 HELP-ów na trasie danego OS-u.
e/ Za wykorzystanie HELP-ów naliczane są odpowiednie punkty karne.

Uwagi:
Ze względu na warunki szczególne np. zła pogoda lub uwarunkowania terenowe, dopuszcza się zmianę:
- minimalnej ilości OS-ów,
- minimalnej ilości bramek OS-u,
- likwidację lub przestawienie już ustawionej bramki.
Warunkiem jest zgoda co najmniej 50%+1 liczby uczestników zawodów w Klasie.

Rozdział III
Taryfikator punktów karnych

Za popełnione błędy na trasie OS-u zostanie naliczone odpowiednia ilość punktów karnych według następującego taryfikatora:

5 pkt. cofnięcie w bramce
5 pkt. poprawienie trapów
8 pkt. dotknięcie słupka bramki
10 pkt. użycie trapów T (trasa)
10 pkt. zmiana punktu zaczepienia wyciągarki
20 pkt. przewrócenie słupka bramki
20 pkt. użycie wyciągarki T (trasa)
20 pkt. użycie trapów B (w bramce)
20 pkt. przewrotka
40 pkt. użycie wyciągarki B (w bramce)
50 pkt. postawienie
60 pkt. naprawa
60 pkt. opuszczenie wyznaczonej trasy
70 pkt. przestawienie
120 pkt. niepokonanie bramki

Kary naliczane są po jednym razie za każdy słupek oddzielnie (maksymalnie 2×8 lub 2×20 pkt. karnych) Całkowite wycofanie auta przed bramkę, powoduje naliczanie ponownych punktów karnych zgodnie z powyższą zasadą.
„T” – Help użyty na trasie OS-u pomiędzy bramkami
„B” – Help użyty na trasie Os-u do pokonania bramki.

IV. Definicje

1. Cofnięcie w bramce – jest to cofnięcie modelu bądź jego próba podczas gdy model znajduje się w świetle bramki za wyjątkiem sytuacji, w której pomimo pracy kół „do przodu” auto się cofa. Jakiekolwiek ruszenie modelem do przodu powoduje, że przy następnej próbie cofania punkty naliczane są ponownie.
2. Dotknięcie słupka bramki – dotknięcie słupka podczas pokonywania bramki lub przejazdu obok, jakąkolwiek częścią pojazdu i wszystkim co się na modelu znajduje, np.: błoto, gałązka. Dotyczy również bramek pokonanych. Każdy słupek można dotknąć tylko raz podczas jednego ataku na bramkę.
3. Przewrócenie słupka bramki – przechył słupka większy niż 45 stopni, rozjechanie słupka, wkręcenia w koła lub pod model.
4. Przewrotka - Liczona jest w sytuacji, gdy model samodzielnie staje po rolce na wszystkich kołach.
5. Postawienie – liczone jest w sytuacji gdy model ulegnie przewróceniu i nie jest w stanie samodzielnie kontynuować jazdy. Model należy postawić w miejscu w którym się znajduje.
6. Naprawa – jest to jakiekolwiek dotknięcie modelu z możliwością zabrania go z trasy OS-u w celu naprawy. Zawodnik po dokonaniu naprawy, musi postawić model z powrotem w miejsce skąd został zabrany do naprawy. Jeżeli w ciągu 5 min nie uda się usunąć usterki, zawodnik dokańcza OS na końcu kolejki zawodników. Maksymalny czas naprawy 45 minut, trwała awaria aparatury traktowana jest jako naprawa
7. Opuszczenie trasy OS-u – przekroczenie wszystkimi kołami wyznaczonej trasy OS-u na skutek przewrotki, stoczenia się pojazdu lub innej przyczyny.
8. Przestawienie – zmiana pozycji modelu na trasie z powodu utknięcia. Jeżeli model utknie w bramce, należy go przestawić przed bramkę lub za nią, o ile zawodnik decyduje się na ominięcie bramki. Przestawienie następuje umownie na odległość nie większą niż około długość pojazdu.

V. Zasady użycia wyciągarki i trapów.

1. W trakcie pokonywania OS-u, dopuszczone jest używanie wyciągarki oraz trapów tzw. HELP-ów - za które zawodnik otrzymuje odpowiednie punkty karne. Zawodnik w ramach danego OS-u ma prawo do użycia tylko 3 HELP-ów, w dowolnej kolejności wg 2 wariantów:
a/ 2 x wyciągarka, 1 x trapy
b/ 1 x wyciągarka, 2 x trapy
2. Wyciągarka:
a/ użycie wyciągarki rozpoczyna się w momencie rozwijania linki,
b/ włączanie lub wyłączanie wyciągarki lub zasilania wykonane na aucie /a nie z aparatury/ nie jest karane, pod warunkiem że nie wiąże się to z podnoszeniem, przestawieniem lub spowodowaniem zmiany położenia modelu - wówczas każdorazowo naliczane są punkty karne jak za naprawę modelu,
c/ linka powinna być zahaczona o element terenowy, szpilkę będącą na wyposażeniu modelu lub udostępniona przez Sędziego /w przypadku trudnych warunków terenowych np. brak drzew, miękka ziemia – dopuszcza się inne formy zaczepu/
d/ każdorazowa zmiana punktu zaczepienia wyciągarki /w tym odczepienie się haka/ wiąże się z naliczeniem punktów karnych zgodnie z taryfikatorem,
e/ zerwanie linki i próba jej naprawy traktowane i karane jest jak zmiana punktu zaczepienia,
f/ dozwolone jest używanie dodatkowych elementów do wyciągarki takich jak: bloczki, dodatkowa lina, jeżeli znajdują się na aucie,
3. Trapy:
a/ trapy - wolno użyć jednego lub dwóch sztuk w dowolnej konfiguracji,
b/ podkładanie trapów nie może powodować zmiany położenia modelu – inaczej każdorazowo naliczane są punkty karne jak za naprawę modelu,
c/ każdorazowe poprawienie trapów wiąże się z naliczeniem punktów karnych zgodnie z taryfikatorem.
4. Zawodnik uprzedza sędziego o zamiarze użycia HELP-u.
5. Jednoczesne użycie wyciągarki i trapów traktowane jest jak 2 HELP-y i jest odpowiednio punktowane.
6. Zabrania się użycia Help-ów do pokonania więcej niż jednej bramki. Dopuszcza się wjechanie w kolejną bramkę podczas używania Help-a w sytuacji gdy odległość pomiędzy bramkami jest mniejsza niż długość modelu. Użycie danego Help-a musi zakończyć się z chwilą pokonania bramki do której help był używany.

VI. Postanowienia ogólne

1. Zawodnicy przed zawodami zgłaszają częstotliwości, na których będą startować w celu uniknięcia późniejszych konfliktów. Każdy zawodnik powinien mieć 2 komplety kwarcy w przypadku posiadania aparatury sterującej o częstotliwości innej niż 2.4 GHz Spectrum . W przypadku konfliktu częstotliwości, zawodnik niżej sklasyfikowany zobowiązany jest do dokonania zmiany swojej częstotliwości poprzez wymianę kompletu kwarcy.
2. Zawodnik nie może rozpocząć pokonywania OS-u gdy nie otrzyma wyraźniej zgody od Sędziego Zawodów. W przypadku gdy zawodnik bez zgody Sędziego rozpocznie start na danym OS-ie, Sędzia ma prawo do wstrzymania próby i rozpoczęcia startu zawodnika raz jeszcze.
3. Sędzią może być każdy z uczestników zawodów w Klasie Scaled bądź inna osoba wybrana przez zawodników tej klasy.
4. Sędzia jest odpowiedzialny za prawidłowe naliczenie i opisanie punktów karnych zawodnika.
5. O kolejności startów decyduje system rotacyjny. Przed rozpoczęciem zawodów każdy z zawodników otrzymuje numer startowy, który decyduje o kolejności startu w pierwszym OS-ie. W każdym następnym OS-ie zawodnik który jechał w poprzednim jako pierwszy przechodzi na ostatnią pozycje startową.
6. Sprawy sporne rozstrzyga kolegium z 3 (trzech) losowo wybranych zawodników, z tym że jedna osoba jest uczestnikiem zawodów startującym w innej klasie.
7. Przeszkody wodne nie mogą być głębsze niż maksymalna wysokość opony. O dopuszczeniu przeszkody wodnej do pokonywania decyduje większość uczestników startujących (50%+1).
8. Nie są dopuszczone starty więcej niż jednego zawodnika tym samym modelem.
9. Zawodnik może startować w kilku klasach, pod warunkiem, iż nie dezorganizuje to rozgrywania OS-ów.
10. Na danych zawodach zawodnik musi jechać jednym i tym samym modelem, na następnych może startować już innym.
11. Aby zawodnik został sklasyfikowany musi ukończyć minimum jeden OS.
12. Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć w zawodach tylko pod warunkiem, że będą wraz z opiekunami prawnymi.
13. Organizator zawodów ustala warunki uczestnictwa w zawodach, w tym warunki finansowe. Organizator Zawodów nie ma prawa do wprowadzania zmian do niniejszego regulaminu na potrzeby przeprowadzenia Zawodów. Uczestnik zawodów jest zobowiązany do przestrzegania zasad i warunków zawodów ustalonych wcześniej przez Organizatora Zawodów.
14. Warunki finansowe wcześniej ustalone i potwierdzone przez Komisję mogą dotyczyć tylko kosztów związanych z uczestnictwem w danych zawodach.

VII. Punktacja

1. OS wygrywa zawodnik, który otrzyma najmniejszą liczbę punktów karnych (PK).
2. Zawody wygrywa zawodnik, który otrzyma najmniejszą ilość PK zgromadzonych na wszystkich OS-ach, pomniejszoną o PK z najgorzej przejechanego OS-u danych zawodów.
3. W sytuacji zajęcia miejsca ex eguo na zawodach, rolą organizatora jest odpowiedni podział i dobór nagród.
4. Za zajęte miejsce w zawodach, zawodnik premiowany jest Punktami Klasyfikacji Generalnej (PKG)
wg zasady:
I miejsce 20 pkt.
II miejsce 18 pkt.
III miejsce 16 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VI miejsce 11 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
VIII miejsce 9 pkt.
IX miejsce 8 pkt.
X miejsce 7 pkt.
XI miejsce 6 pkt.
XII miejsce 5 pkt.
XIII miejsce 4 pkt.
XIV miejsce 3 pkt.
XV miejsce 2 pkt.
XVI i dalsze 1 pkt.
W sytuacji kiedy zawodnik nie ukończy zawodów otrzymuje On "zero" punktów do KG.
W sytuacji zajęcia miejsc ex equo w zawodach, PKG będą przyznawane według podanego przykładu:
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
itd.
5. Zawodnicy nieobecni na danych zawodach otrzymują "zero" punktów do KG.
6. Klasyfikację Generalną wygrywa zawodnik, który zdobędzie najwięcej PKG w sezonie.
Do KG nie będzie wliczany najgorszy wynik z jednych zawodów sezonu.

VIII Zasady powoływania komisji SCALED /Komisja Regulaminowa Klasy/

1. Do pracy w komisji będą wybierane 4 pełnoletnie osoby.
2. Osoby będące w komisji zobowiązane są do corocznej pracy nad regulaminem oraz do reprezentowania klasy Scaled.
3. W skład komisji wchodzą 3 osoby zajmujące pierwsze trzy miejsca w klasyfikacji generalnej ubiegłego roku oraz jedna osoba wybrana poprzez głosowanie, która obejmuje stanowisko przewodniczącego.
4. Osoby, które będą powołane do komisji a nie będą chciały objąć stanowiska zrzekają się go na rzecz osób zajmujących kolejno najwyższe miejsca w klasyfikacji generalnej ubiegłego roku.
5. Trzy osobowa grupa powoływana jest na jeden rok.
6. Przewodniczący obejmuje swoje stanowisko na dwa lata.
7. Do ubiegania się o stanowisko przewodniczącego ma każdy sklasyfikowany w klasie Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie,
8. W sytuacji kiedy wybrany na przewodniczącego zajmuje miejsce w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej do komisji wchodzi następny z listy
9. Kandydaturę na stanowisko przewodniczącego może zgłosić każdy widniejący w klasyfikacji generalnej klasy Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie lub sam zainteresowany.
10. Każda osoba widniejąca w klasyfikacji generalnej klasy Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie ma prawo również złożyć wniosek o odwołanie każdej osoby z komisji.
11. Aby osoba została powołana lub odwołana na stanowisko przewodniczącego musi być przeprowadzone głosowanie, w której większość głosów będzie decydowała.
12. Do głosowania mają prawo osoby widniejące w klasyfikacji generalnej klasy Scaled w poprzednim lub obecnym sezonie.
13. W przypadku, gdy podczas głosowania wynik będzie 50/50 decydujący głos ma komisja.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2013”