REGULAMIN ZAWODÓW SEZON 2011 KLASA EXTREME

Zablokowany
Awatar użytkownika
redin
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 3795
Rejestracja: 2007-02-01, 15:57
Imię: Kamil
Lokalizacja: Czeladź
Otrzymał podziękowań: 1 razy

REGULAMIN ZAWODÓW SEZON 2011 KLASA EXTREME

#1

Post autor: redin »

Propozycja Klasy Extreme – sezon 2011

I. Definicja klasy
1. Do klasy zaliczają się modele posiadające napęd 4x4, z jedną osią skrętną /wyłącznie przednią/. Dopuszczone jest rozłączanie przedniego lub tylnego napędu .
2. Modele mogą być napędzane wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym. Nie ma ograniczeń co do typu, wielkości silnika oraz ilości zwojów. Nie ma ograniczenia co do typu zastosowanych ogniw, jak również maksymalnego napięcia pakietów zasilających.
3. Modele muszą posiadać karoseria dowolnej konstrukcji ( lexan ,abs , tuber ,inne ) posiadająca wyraźnie zaznaczony przód ,tył ,oraz środek modelu wraz z kabina.
3a. Wszystkie dodatkowe elementy powinny zostać przymocowane w sposób trwały do nadwozia.
3b. Przednia oś modelu musi znajdować się pod obrysem karoserii.
4. Opony bez limitu wysokości, maksymalna wielkość felgi 1.9.
5. Rozstaw osi w modelu, nie jest limitowany.
6. Maksymalna szerokość modelu nie może przekroczyć 250 mm.
7. Model nie może przekroczyć wskaźnika RTI=800 mierzonego przed zawodami. RTI musi być
zablokowane w sposób trwały, tak aby nie uległo zmianie w czasie jazdy.
8. Posiadanie świateł obowiązkowe, dwa punkty przód, dwa punkty tył.
9. Model powinien posiadać zabezpieczenie przed wodą / możliwość występowania przeszkód wodnych/.
10. Zabronione są wszelkie dodatki do kół ułatwiające poruszanie się w terenie (np. łańcuchy, kolce)
Uwagi:
a/ Przed zawodami wszystkie modele podlegają Kontroli Technicznej. KT weryfikuje zgodność modelu
z wymogami klasy. Obowiązkiem każdego zawodnika jest odpowiednie przygotowanie modelu oraz jego dostosowanie do wymogów danej klasy pod rygorem nie dopuszczenia do startu w zawodach. Weryfikacji dokonuje przedstawiciel Komisji Regulaminowej Klasy /w przypadku nieobecności przedstawiciela KRK,
KT przeprowadza zawodnik wybrany przez pozostałe osoby z danej klasy/.
b/ Modele przed zawodami poddawane są pomiarowi RTI. Model powinien być do niego odpowiednio wcześniej przygotowany – jednakże zawodnik ma prawo do powtórnego pomiaru po dokonaniu odpowiednich zmian - zgodnych z punktem 7.
Dopuszcza się /w przypadku powstania wątpliwości/ przeprowadzenie w trakcie zawodów powtórnego pomiaru RTI we wskazanym modelu - odbywa się to na wniosek 3 zawodników. Jeżeli wynik pomiaru da wynik negatywny, zawodnik jest dyskwalifikowany i traci wszystkie punkty uzyskane w ramach zawodów.
c/ Dopuszcza się nieograniczoną ilość wymian kół pod warunkiem, że dany zestaw /opona + felga + dociążenie = koło x4/ był poddany przed zawodami wcześniejszemu pomiarowi RTI. Wymianie podlega zawsze komplet 4 kół. Za wymianę kół lub wynikłe z tego powodu opóźnienia, naliczane są odpowiednie punkty karne.
d/ W sezonie 2011 modele zbliżone do klasy Extreme, ale nie spełniające w/w założeń, nie będą mogły uczestniczyć w OS-ach rozgrywanych w ramach zawodów.


II. OS, trasa OS-u i bramki
1. Zawody mogą być jedno lub kilkudniowe.
2. Zawody polegają na rozegraniu od kilku /minimum 6-ciu/ do kilkunastu punktowanych OS-ów /odcinków specjalnych/.
3. Trasa OS-u może być ograniczona taśmą na całej jej długości lub tylko w jej fragmentach. Każdorazowe wyjechanie modelu wszystkimi kołami po za trasę OS-u, liczone jest jako przestawienie.
4. Zadaniem zawodnika jest pokonanie ustawionych na trasie OS-u właściwych dla danej klasy bramek, zgodnie z wyznaczoną kolejnością i kierunkiem przejazdu. Zawodnik rozpoczyna OS wyłącznie po otrzymaniu sygnału od sędziego.
5. Każdy OS składa się z minimum 6 i maksimum 12 bramek /maksymalne ograniczenie nie dotyczy odcinków przeprawowych/.
6. Bramki:
a/ bramki wyznaczone są dwoma charakterystycznymi słupkami,
b/ dopuszczone są bramki „bliźniacze” posiadające jeden słupek wspólny dla dwóch bramek,
c/ niepokonane bramki OS-u wolno przejeżdżać wyłącznie zgodnie z kierunkiem wyznaczonej trasy,
d/ słupki bramek /również pokonanych/ zachowują swoją „aktywność punktową” przez cały czas przejazdu OS-u,
e/ każdy przejazd przez światło niepokonanej bramki musi odbyć się zgodnie z zasadami pokonywania bramki.
7. Aby bramka została zaliczona, jako prawidłowo pokonana muszą zostać spełnione wszystkie poniższe punkty:
a/ model musi podjąć minimum jedną wyraźną próbę pokonania bramki /decyzja o zaliczeniu lub niezaliczeniu próby należy do sędziego/,
b/ model musi pokonać ją na kołach,
c/ oś prowadząca musi przejechać oboma kołami linię bramki /max dopuszcza się dotknięcie słupka/,
d/ tylko jedno koło osi wleczonej może przejechać po za światłem bramki,
e/ do pokonania bramki nie można używać wyciągarki, linka wyciągarki nie może przechodzić przez światło bramki, zabronione jest także używanie wyciągarki dopóki model jest w świetle bramki.
8. Aby trasa OS-u była zaliczona, pojazd musi pokonać wszystkie bramki lub mieć naliczone odpowiednie punkty karne za wszystkie niepokonane bramki. Zawodnik, który nie wystartował w OS-e automatycznie klasyfikowany jest na ostatnim miejscu /DNS/ i otrzymuje 0 punktów pucharowych.
9. Każdy OS zaczyna się na linii pierwszej bramki i kończy wraz z prawidłowym pokonaniem przez model linii ostatniej bramki OS-u.
10. Podczas pokonywania trasy OS-u dopuszczone jest korzystanie z wyciągarki
a/ Użycie wyciągarki musi zamknąć się w czasie do 4min
b/ dopuszcza się użycie nie więcej niż 2 razy wyciągarki na trasie danego OS-u,
c/ za wykorzystanie wyciągarki naliczane są odpowiednie punkty karne.

III. Taryfikator – punkty karne za naliczane za popełnione błędy na trasie OS-u

PUNKTY KARNE PRZEWINIENIE
10 Cofnięcie w bramce / Dotknięcie słupka bramki
20 Przewrócenie słupka /Wyciągarka / Dotknięcie modelu / Wymiana kół
60 Przewrotka/Postawienie/Przestawienie /Naprawa
120 Opuszczenie / Niepokonanie bramki

IV. Definicje

1. Cofnięcie w bramce – celowe lub przypadkowe: cofnięcie, stoczenie albo osunięcie się modelu znajdującego się w świetle bramki. Cofnięciem nie jest sytuacja, w której po mimo pracy kół „do przodu” model „cofa się”. Cofnięcia naliczane są każdorazowo, po wyraźnym zatrzymaniu się modelu.
2. Dotknięcie słupka bramki – dotknięcie słupka podczas pokonywania bramki lub przejazdu obok jakąkolwiek częścią modelu i wszystkim co się w danym momencie na nim znajduje /również elementami „obcymi” jak błoto na kołach, zaklinowana w model gałązka itp./
3. Przewrócenie słupka bramki – kontakt modelu ze słupkiem, który powoduje przechył słupka większy niż 45 stopni, a także rozjechanie słupka, wkręcenie w koła lub dostanie się słupka pod model.
4. Dotknięcie modelu – dopuszcza się dotknięcie modelu w zakresie poprawy ułożenia elementów wyposażenia /trapy, haki, linki, gadżety/, odhaczenia anteny lub karoserii, usunięcie zaklinowanej w model trawy, patyków – pod warunkiem, że nie powoduje to podniesienia lub zmiany jego położenia na trasie. Przekroczenie tej granicy kwalifikowane jest jako naprawa. Wykluczone są jakiekolwiek działania
o charakterze techniczno-naprawczym /ostateczna kwalifikacja wykonanej czynności należy do Sędziego/.
5. Przewrotka/postawienie [PP] - każda sytuacja w której model uległ przewrotce, rolce lub utracił kontakt z podłożem wszystkimi 4 kołami /również sytuacja gdy model leży na boku, bądź po przewrotce samodzielnie stanął na kołach/
a/ model, który przewrócił się „w miejscu” stawiany jest na koła dokładnie w tej samej pozycji i tym samym miejscu lub ustawiony za linią ostatnio pokonanej bramki,
b/ model, który w wyniku przewrotki uległ przemieszczeniu /rolka niekontrolowana/ – kontynuuje OS, po ustawieniu go za linią ostatnio pokonanej bramki lub z miejsca w którym zatrzymał się model po przewrotce,
c/ model pokonujący niebezpieczny odcinek, może być dla ochrony modelu „asekurowany na życzenie” /rolka kontrolowana/ - kontynuuje OS, po ustawieniu go za linią ostatnio pokonanej bramki,
PP nie jest naliczane, gdy model „trawersując” opiera się np. o kamień, korzeń lub koleinę – przynajmniej jedno koło musi mieć kontakt z podłożem.
6. Przestawienie – zmiana pozycji modelu na trasie z powodu utknięcia. Model wymagający przestawienia można przestawić „do tyłu” za linią ostatnio pokonanej bramki lub „do przodu” za przeszkodę, która spowodowała utknięcie /jednak nie dalej jak na długość modelu/. Każde z przestawień powoduje naliczenie odpowiednich punktów karnych.
7. Opuszczenie bramki – jeżeli model mimo prób nie jest w stanie pokonać bramki w czasie do 5 minut, Sędzia nakazuje ominięcie bramki. Model przestawiany jest wówczas za linię nie pokonanej bramki. Zawodnikowi w takiej sytuacji nalicza się punkty za opuszczenie bramki.
8. Naprawa – naprawa jest to jakiekolwiek dotknięcie modelu z możliwością zabrania go z trasy w celu dokonania naprawy. Po dokonaniu naprawy model należy umieścić za linią ostatnio pokonanej bramki.
Jeżeli w ciągu 5 min nie uda się usunąć usterki, zawodnik dokańcza OS na końcu kolejki zawodników.
Punkty jak za naprawę, naliczane są również w sytuacji, gdy zawodnik nie stawił się na starcie OS-u w wyznaczonym terminie ze względu na naprawę modelu.
9. Wymiana kół – dokonywana jest z zachowaniem zasad zawartych w „Uwagach do Definicji Klasy” i może mieć miejsce wyłącznie pomiędzy OS-mi. Zawodnik ma obowiązek poinformować sędziego o zmianie kół, przed przystąpieniem do kolejnego OS-u. Punkty karne doliczane są do OS-u, przed którym dokonano wymiany. Nie zgłoszenie wymiany powoduje doliczenie punktów /za wymianę/ do każdego rozpoczętego już OS-u.
Zawodnik, który na skutek wymiany kół nie zdążył stawić się na starcie OS-u, otrzymuje dodatkowo punkty karne jak za naprawę.
10. Opuszczenie trasy OS-u – przekroczenie wszystkimi kołami wyznaczonej trasy OS-u na skutek przewrotki, stoczenia się pojazdu lub innej przyczyny. Model kontynuuje OS, po ustawieniu go za linią ostatnio pokonanej bramki lub z miejsca w którym przekroczył linię trasy OS-u.

V. Zasady użycia wyciągarki
1. użycie wyciągarki rozpoczyna się w momencie rozwijania linki,
2. włączanie lub wyłączanie wyciągarki lub zasilania wykonane na aucie /a nie z aparatury/ nie jest karane, pod warunkiem że nie wiąże się to z podnoszeniem lub przestawieniem pojazdu, wówczas każdorazowo naliczane są punkty karne jak za dotknięcie modelu,
3. linka musi być zahaczona wyłącznie o element terenowy lub szpilkę będącą na wyposażeniu modelu lub jest udostępniona przez sędziego,
4. każdorazowa zmiana punktu zaczepienia wyciągarki /w tym odczepienie się haka/ wiąże się z naliczeniem punktów karnych jak za dotknięcie modelu,
5. zerwanie linki i próba jej naprawy traktowane jest jak naprawa,
6. dozwolone jest używanie dodatkowych elementów do wyciągarki takich jak: bloczki, dodatkowa lina, jeżeli znajdują się na aucie,
7. Zawodnik uprzedza sędziego o zamiarze użycia wyciągarki

VI. Postanowienia ogólne

1. Zawodnicy przed zawodami zgłaszają częstotliwości, na których będą startować w celu uniknięcia późniejszych konfliktów. Każdy zawodnik powinien mieć 2 komplety kwarcy w przypadku posiadania aparatury sterującej o częstotliwości innej niż 2.4 GHz Spectrum . W przypadku konfliktu częstotliwości, zawodnik niżej sklasyfikowany zobowiązany jest do dokonania zmiany swojej częstotliwości.
2. Sędzią może być każdy z uczestników zawodów w Klasie EXTREME, bądź inna osoba wybrana przez zawodników tej klasy. Sędzia jest odpowiedzialny za prawidłowe naliczenie i opisanie punktów karnych zawodnika.
3. Zawodnik może w trakcie OS-u odwołać się od decyzji Sędziego do KRK. Dopuszcza się konsultację z jednym lub kilkoma członkami KRK. W przypadku nieobecności na zawodach osób z KRK, sprawy sporne rozstrzyga kolegium z 3 losowo wybranych zawodników, z tym że jedna osoba jest uczestnikiem zawodów startującym w innej klasie.
4. O kolejności startów decyduje system rotacyjny. Kolejność startu do pierwszego OS-u ustalana jest na zasadzie losowania. W każdym kolejnym OS-e zawodnik który jechał jako pierwszy, przechodzi na ostatnią pozycje startową.
5. Przeszkody wodne nie mogą być głębsze niż maksymalna wysokość opony. O dopuszczeniu konkretnej przeszkody wodnej decyduje większość uczestników startujących w klasie (50%+1).
6. Nie są dopuszczone starty więcej niż jednego zawodnika tym samym modelem.
7. Zawodnik może startować w kilku klasach pod warunkiem, iż nie dezorganizuje to rozgrywania OS-ów.
8. Na danych zawodach zawodnik musi jechać jednym i tym samym modelem, na następnych może startować już innym.
9. Model może być naprawiany. Wszelkie naprawy zawieszenia, które mogą wpłynąć na zmianę charakterystyki jego pracy, wymagają dokonania ponownego pomiaru RTI.
10. Aby zawodnik został sklasyfikowany na zawodach, musi ukończyć minimum jeden OS.
11. Wszyscy zawodnicy w tym nieletni przyjeżdżają i uczestniczą w zawodach wyłącznie na własną odpowiedzialność. Osoby niepełnoletnie muszą posiadać pisemną zgodę rodziców na samodzielny pobyt.
12. Organizator zawodów ustala warunki uczestnictwa w zawodach, w tym warunki finansowe /bez prawa ingerowania w założenia regulaminowe/. Uczestnik zawodów jest zobowiązany do przestrzegania zasad i warunków zawodów ustalonych wcześniej przez Organizatora Zawodów.
13. Wszelkie opłaty pobierane przez Organizatora zawodów przeznaczone są wyłącznie na pokrycie wcześniej ustalonych kosztów związanych z uczestnictwem w danych zawodach / np. rezerwacja kwater, zakup upominków, druk dyplomów lub zakup elementów do konstrukcji tras OS-ów/

VII. Punktacja

1. OS wygrywa zawodnik, który otrzyma najmniej punktów karnych. Miejsca w każdym OS-ie punktowane
są w następujący sposób:

I miejsce – 20 pkt.
II miejsce – 18 pkt.
III miejsce – 16 pkt.
IV miejsce – 14 pkt.
V miejsce – 12 pkt.
VI miejsce – 11 pkt.
VII miejsce – 10 pkt.
VIII miejsce – 9 pkt.
IX miejsce – 8 pkt.
X miejsce – 7 pkt.
XI miejsce – 6 pkt.
XII miejsce – 5 pkt.
XIII miejsce – 4 pkt.
XIV miejsce – 3 pkt.
XV miejsce – 2 pkt.
XVI i dalsze miejsca – 1 pkt.

Zawodnik, który nie wystartował w OS-e, automatycznie klasyfikowany jest na ostatnim miejscu /DNS/
i otrzymuje 0 /zero/ punktów pucharowych.
2. W sytuacji zajęcia przez zawodników miejsc ex equo w danym OS-ie, punkty będą przyznawane według podanego przykładu:
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
I miejsce 20 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
3. Zawody wygrywa zawodnik, który otrzyma najwięcej punków pucharowych /PP/ za rozegrane OS-y.
4. W sytuacji zajęcia na zawodach miejsc ex eguo, o kolejności zajętych miejsc decyduje ilość DNS-ów.
W wypadku takiej samej ilość DNS-ów zawodnik z mniejszą łączą ilością „małych punktów karnych” jest wyżej klasyfikowany. W innej sytuacji zawodnicy o podwójnym ex eguo klasyfikowani są na tym samym miejscu.
5. Klasyfikację generalną wygrywa zawodnik, który zdobędzie najwięcej punktów w sezonie.
Miejsca w zawodach liczone są do punktacji generalnej w następujący sposób:

I miejsce 20 pkt.
II miejsce 18 pkt.
III miejsce 16 pkt.
IV miejsce 14 pkt.
V miejsce 12 pkt.
VI miejsce 11 pkt.
VII miejsce 10 pkt.
VIII miejsce 9 pkt.
IX miejsce 8 pkt.
X miejsce 7 pkt.
XI miejsce 6 pkt.
XII miejsce 5 pkt.
XIII miejsce 4 pkt.
XIV miejsce 3 pkt.
XV miejsce 2 pkt.
XVI i dalsze miejsca 1 pkt.

Zawodnik, który nie ukończył żadnego OS-u, automatycznie klasyfikowany jest na ostatnim miejscu zawodów/DNS/ i otrzymuje 0 /zero/ punktów do klasyfikacji generalnej.
Ostatnio zmieniony 2010-12-11, 19:51 przez redin, łącznie zmieniany 1 raz.

Zablokowany

Wróć do „Sezon 2011”