Land Rover Defender 90 by Jaruso

Tematy odnośnie budowy naszych modeli klasy Scaled...
Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

Land Rover Defender 90 by Jaruso

#1

Post autor: jaruso »

Witam!
Z nowym rokiem zrobiłem małą inwentaryzację i postanowiłem wreszcie złożyć walające się po szufladach części w kompletny model ;).
Z racji czasu leżakowania (2 lata) na pierwszy ogień idzie buda defka w skali 1:8,5 (?), czyli tzw "chińczyk".
Model nie buduję pod zawody, ma wyglądać przede wszystkim, na drugim planie pozostawiam jego dzielność w terenie.
Na tle innych konstrukcji to rewolucji raczej nie będzie...
Podwozie to taka "prowizorka" do testowania różnych rozwiązań zawieszenia i napędu ale może doczeka się w końcu ostatecznego kształtu.
Rama ma swoją historię na tym forum - to wyrób prawdopodobnie Sławka (Afrika ją miał w fordzie, ja zanabyłem ją od PHJ bodajże).

Aktualne dane techniczne:
- regiel traxxas VXL 3m (50A/150A) - waga 38g
- silnik bezszczotka Traxxas Velineon 380 (4000 kV, 8T, 25A/50A) - waga 140g
- odbiornik Traxxas Link 2.4 GHz - waga 10g
- rama rodzimej produkcji
- koła 1.9 / 96 mm a'la land rover produkcji ansmann (nie polecam)
- amortyzatory alu 70mm GPM
- przekładnia główna: skrzynia traxxas 1/16 na odwróconych trybach,
atak 23T, odbiór 50T (przełożenie 1:8,11)
- rozdzielacz: skrzynia traxxas 1/16 na odwróconych trybach (przełożenie 1:3,73)
- mosty axial scx10 (przełożenie 1:2,92)
- przełożenie całkowite 1:88,33 (1:30,25 bez mostów)
- masa własna: 2.44 kg, samo nadwozie z pakietem 3800 mAh 2s: 1,85 kg
- RTI 480

Na ten moment testuję różne ustawienia amortyzatorów, tak aby zachowanie modelu było maksymalnie realistyczne (stąd te "pro" wieżyczki z tyłu).
Karoseria do podwozia wstępnie przymierzona, obmyślam mocowanie.
Buda będzie miała otwierane wrota i maskę ... kiedyś ;)
Wszystko zostało upakowane tak, aby nie ingerować we wnętrze, cała elektronika powędruje pod maskę.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
majkel
Teoretyk
Posty: 273
Rejestracja: 2012-11-26, 16:57
Imię: Michał
Lokalizacja: Warszawa

#2

Post autor: majkel »

Mosty axiala pasują i nie są za szerokie do budy chińczyka?

Przemo
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 7514
Rejestracja: 2008-09-28, 20:45
Imię: Przemo
Lokalizacja: Słubice / Lubuskie
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 13 razy

#3

Post autor: Przemo »

Chinol LR90 ma szerokość w nadkolach ~20,5cm

Awatar użytkownika
andrzej w
Początkujacy / AT!
Początkujacy / AT!
Posty: 976
Rejestracja: 2011-12-06, 23:00
Imię: andrzej
Lokalizacja: czechy
Otrzymał podziękowań: 1 razy

#4

Post autor: andrzej w »

:OK

Awatar użytkownika
majkel
Teoretyk
Posty: 273
Rejestracja: 2012-11-26, 16:57
Imię: Michał
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post autor: majkel »

Sławek mnie raczej przekonuje do mostów Komodo - nie ukrywam ,że podobają mi się.

Ale axial łatwiejszy do serwisowania :-) .

I tańszy od komodo....

Awatar użytkownika
Sławek
Weteran / AT!
Weteran / AT!
Posty: 15492
Rejestracja: 2008-03-01, 13:59
Imię: Obi-Wan Kenobi
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 1 razy
Otrzymał podziękowań: 94 razy

#6

Post autor: Sławek »

Na axialach będą wystawać opony poza obrys ;)

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#7

Post autor: jaruso »

Komodo zdecydowanie ładniejsze i do tego masa :OK Axialowe mają tą nieszczęsną nieskalową "gruchę" ;) - w truckach to jeszcze ujdzie...

Pomierzyłem co nieco, buda ma 206 mm w nadkolach, mosty plus hexy 5mm plus chińskie "rock crushery" to szerokość 217 mm, więc opony wystają po 5,5 mm na stronę.
Brzmi strasznie ale w rzeczywistości tragedii nie ma w wyglądzie - te opony są węższe w miejscu bieżnika. Wrzucę jakieś foty niebawem - wyjaśnię przy okazji dlaczego założyłem na razie axialowe mosty ;)

Jerry, felgi SDI (-5) faktycznie pozwalają na całkowite schowanie opon pod obrysem karoserii pod warunkiem że użyjemy opon o szerokości max 33 mm, czyli np SDI Trial Doctor.
W takiej konfiguracji mamy dokładnie szerokość 206 mm. I słusznie piszesz - trzeba giąć zwrotnice. Poza tym trzeba by skrócić wystające osie i nagwintować je dodatkowo po ok 3-4 mm z każdej strony (mocowanie na pin).
Można też założyć SDI (-3) - dadzą 210 mm bez ruszania zwrotnic, pozostaje problem z gwintowaniem jak wyżej.

Mój zestaw nie jest na pewno ostateczny, w sumie chciałem cokolwiek zbudować i przy okazji przetestować różne pomysły. Brałem z półki co popadło ;)
Gdybym się zastanawiał, to nigdy nie włożyłbym tam 2 skrzyń traxxasa i tego małego wysokoobrotowego silnika lecz np. sprawdzony standard - novaka + r2 + t1.

Katować modeli w błocie nie mam w zwyczaju, do tego służy mi inny sprzęt:
Obrazek

Awatar użytkownika
zotornik
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 13463
Rejestracja: 2006-11-03, 12:57
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował : 22 razy
Otrzymał podziękowań: 161 razy

#8

Post autor: zotornik »

Troszkę dziwnie ustawione przednie amortyzatory.

p.s. ładne zdjęcia, z ujęciami gorzej ;)

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#9

Post autor: jaruso »

zotornik pisze: p.s. ładne zdjęcia, z ujęciami gorzej ;)
No niestety czasu i mozliwości nie było na lepsze kadry i światło - jedna ręką musiałem odpierać ataki 2 małych berbeciów chętnych do przetestowania wytrzymałości budy na zgniatanie :)...

Co do amorów to pewnie chodziło o pochylenie ich do przodu?

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#10

Post autor: jaruso »

Tak wygląda sprawa wystawania opon poza obrys - mosty axial, hex 5mm, felgi i opony ansmann 1.9 / 96 mm (tzw. "chińskie rockcrushery").
Dorobiłem mocowanie zderzaka przód, jednak sam zderzak do wymiany za duży!
Fotki niestety z telefonu...
Obrazek Obrazek Obrazek
Poniżej próba porównania dokładności odwzorowania budy defka i wystająca ośka przy felgach SDI -5.
Obrazek Obrazek
Załączniki
d90-porównanie2.jpg
d90-porównanie2.jpg (7.78 KiB) Przejrzano 60 razy

Awatar użytkownika
Rat
Teoretyk
Posty: 86
Rejestracja: 2011-01-25, 20:51
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Mazury

#11

Post autor: Rat »

Krzychu, moje zdanie na temat defka chyba już znasz :OK

Awatar użytkownika
Pawloosw
Teoretyk
Posty: 365
Rejestracja: 2013-01-07, 22:55
Imię: Paweł
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Podziękował : 1 razy

#12

Post autor: Pawloosw »

Zapowiada sie "ale glancko" tak trzymaj :OK

Awatar użytkownika
irko
Wtajemniczony / AT!
Wtajemniczony / AT!
Posty: 1595
Rejestracja: 2011-10-09, 23:32
Imię: Irek
Lokalizacja: mazowieckie
Otrzymał podziękowań: 2 razy

#13

Post autor: irko »

A jak wystają u Ciebie kółka z nową felgą?
To mnie to też bardzo interesuje (to samo podwozie i karoseria)

U mnie wyglada to podobnie jak na zdjeciach u ciebie

Obrazek Obrazek

I jeszcze uwaga co do felg
Masz takie same jak ja

Obrazek

KONIECZNIE TRZEBA WZMOCNIĆ MOCOWANIE HEKSA

Obrazek

Mam na zapasie właśnie kółko tak zniszczone
TO TYLKO KWESTIA CZASU żeby sie to obłamało.

Daj pierścień z plastiku, metalowy, jakikolwiek + klej (u mnie poksylina) i już nic sie nie łamie... :)

Pozdr
IR

PS. Jak model na nowych felach się prezentuje?

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#14

Post autor: jaruso »

irko pisze:A jak wystają u Ciebie kółka z nową felgą?
To mnie to też bardzo interesuje (to samo podwozie i karoseria)
Chodzi Ci o SDI? Założyłem tylko 1 felgę, by pokazać problem z wystającą osią. Postaram się w wolnej chwili założyć wszystkie 4 i wrzucę fotkę - wg. moich wyliczeń opony będą całkowicie schowane w nadkolach. Jeśli jesteś zainteresowany to mogę przy okazji porobić przymiarki z innymi: w miarę wyglądają HPI stock, rdzawki 1.55 (wystają) lub felgi od wraith'a.
Pawloosw pisze:Zapowiada sie "ale glancko" tak trzymaj :OK
Dzięki, chciałbym choć zbliżyć się do Twojego tempa prac!

Awatar użytkownika
jaruso
Dinożarł / AT!
Dinożarł / AT!
Posty: 6928
Rejestracja: 2011-01-26, 12:06
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Gorlice, Małopolska
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 83 razy

#15

Post autor: jaruso »

Z czasem kiepsko, więc tylko skromny update. Z powodów jak wyżej foty z fona niestety :No
Przedni zderzak poszedł do szuflady, uruchomiłem "ręczne CNC" i wydziergałem wstępnie nowy przedni i tylny zderzak na wzór oryginału...
Trzeba całość jeszcze dopieścić pilnikiem. Jak Wam to wszystko tak prosto wychodzi? :|
Kombinuję nad sposobem przytwierdzenia budy do podwozia w jakiś niewidoczny a skuteczny sposób (stąd takie kształty elementów montażowych zderzaków). W ostateczności pójdę sprawdzoną ścieżką - czyli z wykorzystaniem progów.
Przetestowałem silnik traxxasa z reglem z HK Turnigy 100A, model otrzymał dzięki temu drag brake'a, jest też wyraźnie wolniejszy niż na oryginalnym reglu traxxasa (niższe obroty maksymalne), trochę płynniej rusza z miejsca (silnik 4000kv!).

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

W tak zwanym międzyczasie eksperymentuję z laminatem i odlewami :|

Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 2013-03-07, 15:52 przez jaruso, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż - Scaled ...”